Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL21-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2023 - 15.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2024 - 04.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Iida Laine
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
MFYSIK24Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
- Opintojakso
- TH00CL21
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.04.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
1. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3003 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ti 23.04.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
2. uusintatentti. Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3003 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa
Vko 3
Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena 2h
Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli 2h
Vko 5
Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback 2h
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö) 2h
Vko 6
Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa 2h
Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely 2h
Vko 7
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto 2h
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret 2h
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet 2h
Vko 9
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus 2h
Vko 10
Motorisen taidon videoiden purkutunti 2h
Vko 11
Varsinainen tentti
Vko 13
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti 2h
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet,
- selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina,
- selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
- selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
- hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
Sisältö
Motorisen kehityksen yleiset periaatteet ja pääpiirteet eri ikäkausina, reflektiivisten liikkeiden vaihe, varhaisten liiketaitojen vaihe, erikoistuneiden liiketaitojen vaihe, aikuisuus ja vanhuus.
Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.
Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility
Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice
Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti: 14.03.2024 08.00 - 10.00, paikka: OMEGA ICT_B1041_Omega
1. Uusintatentti: 04.04.2024 10.00 - 12.00, paikka: OMEGA ICT_B1041_Omega (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti: 23.04.2024 12.30 - 14.00, paikka: Teoriatila muunto ICT_C2046 (Vain hylätyt arvosanat) / päivitetty 04.04.24
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Poissaolo tentistä = hylätty.
Kansainvälisyys
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108h opiskelijan työtä
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty.
- Tentti: hyl-5
- Motorisen taidon opettaminen (videon analysointi) – ryhmätehtävä: hyl-5
- Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa +/- opintojakson arviointiin
- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
Hylätty = täydennettävä.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Lisätiedot
Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).
Läsnäolo:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.