Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BO32-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kemiantekniikka

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Kari Haajanen
  • Sari Airenne

Ryhmät

  • MKEMIK24
    Kemiantekniikan koulutus
  • 18.01.2024 12:00 - 16:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006
  • 18.01.2024 14:15 - 16:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006 Ryhmätilat
  • 19.01.2024 09:00 - 11:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006
  • 01.02.2024 17:15 - 18:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006. Projektisuunnitelmien esittely (esitys 5 min + 5 min keskustelu/ryhmä). Vähintään 1 hlö/ryhmä osallistuu.)
  • 29.02.2024 17:15 - 18:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006. Ryhmien tilannekatsaus (5 min/ryhmä))
  • 07.03.2024 17:15 - 18:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006. Ryhmien tilannekatsaus peruttu!
  • 04.04.2024 17:15 - 18:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006. Raporttiklinikka
  • 18.04.2024 09:00 - 12:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006
  • 18.04.2024 11:00 - 12:00, Projektinhallinta TE00BO32-3006

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelylle.
Opiskelija osaa määritellä, suunnitella, tuottaa ja testata tuotteen.
Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana ryhmää.

Sisältö

Opintojaksolla toteutetaan projekti CDIO- mallin mukaan.

Oppimateriaalit

Materiaali jaetaan opintojakson työtilassa (itslearning).

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu projektioppimiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmänä. Tehtävänannot liittyvät projektin toteuttamiseen sekä projektinhallinnan teoriaan.

Työskentely on pääosin verkko/etätyöskentelyä. Lähiopetuskerroilla esitellään projektin etenemistä ja tuotoksia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu verkko-ohjausta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa opettajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemman suorituksen tai aiemmin hankitun osaamisen perusteella (AHOT-menettely). Ota yhteyttä opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on henkilökohtaisia ja ryhmän oppimistehtäviä.
Projektiryhmä toteuttaa omaa projektiaan toimeksiannon mukaan.

Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 133,5 h.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy käytännön projekti sekä siihen kytkeytyvä teoriaosuus projektinhallinnasta.

Jokaisella ryhmällä on oma toimeksiantonsa, jota he vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän lukupiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista.

Tapaamiset kampuksella ovat lähipäivinä ja löytyvät lukujärjestyksestä. Opintojaksolla on myös verkkotapaamisia. Ryhmät tapaavat itsenäisesti verkossa viikoittain. Ryhmien yhteiset tapaamiset, joissa opettaja on mukana sovitaan tarkemmin opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kuvataan tarkemmin opintojakson alussa Itslearining -oppimisalustalla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä/tuotoksia.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut melko aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvä.
Opiskelijan motivaatio on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävä.
Opiskelijan motivaatio on kiitettävä.