Siirry suoraan sisältöön

Lean-ajattelu ja laatujohtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BT87-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 29.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Veli-Matti Suominen

Ryhmät

  • PLILOS22KULJ
    PLILOS22KULJETUKSET
  • PLILOS22HANK
    PLILOS22HANKINNAT
  • 09.01.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 16.01.2024 12:30 - 15:30, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 06.02.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 13.02.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 27.02.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 05.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 12.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 19.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 26.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
  • 02.04.2024 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat

Sisältö

• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus

Arviointiasteikko

H-5