Lean-ajattelu ja laatujohtaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BT87-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 29.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Veli-Matti Suominen
Ryhmät
-
PLILOS22KULJPLILOS22KULJETUKSET
-
PLILOS22HANKPLILOS22HANKINNAT
- 09.01.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 16.01.2024 12:30 - 15:30, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 06.02.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 13.02.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 27.02.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 05.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 12.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 19.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 26.03.2024 10:00 - 13:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
- 02.04.2024 10:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat
Sisältö
• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus
Arviointiasteikko
H-5