Siirry suoraan sisältöön

Merkityksellinen toiminta terapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 12.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kirsi Kero
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät

  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23
  • 05.03.2024 08:15 - 11:45, Tehtäväsuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 05.03.2024 12:30 - 15:45, Tiimityöskentely_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 08.03.2024 08:15 - 11:45, Yksilösuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 08.03.2024 12:30 - 15:45, Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 12.03.2024 08:15 - 11:45, Teoriasuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 12.03.2024 12:30 - 15:45, Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 15.03.2024 12:30 - 15:45, Terapeuttinen_toiminta_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 19.03.2024 12:30 - 15:45, Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 21.03.2024 08:15 - 11:45, Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
  • 25.03.2024 08:15 - 14:00, Näyttö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri asiakasryhmille soveltuvia toimintoja,
• analysoida toimintaa tehtävä –, yksilö - ja teoriasuuntautuneesti osana toimintaterapian suunnitteluprosessia,
• tunnistaa toiminnan soveltamisen ja porrastaa periaatteita
• kuvata adaptaation ja kompensaation elementtejä terapian toteutuksessa

Sisältö

Erilaisten toimintojen kokeileminen
Tehtävä-, yksilö- ja teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Toiminnan soveltamisen ja porrastamisen periaatteet
Terapeuttisen toiminnan elementit adaptaatio ja kompensaatio

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(tiimipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135t
Lähipäivät 30t
Itsenäisen opiskelun osuus 105t:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Reflektiopaperi koko opintojaksosta, yksilöpalautus, 2 sivua/ teema
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä

Sisällön jaksotus

2h Info etä
Opintojakson teemat ovat:
4t Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi + 4t tiimityöskentely, Kirsi
4t Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi + 4t itsenäinen työskentely, Kirsi
4t Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi, + 4t itsenäinen työskentely , Heli
8t Eri toimintamuotojen kokeilut, Kirsi ja Heli
4t Terapeuttinen toiminta, soveltaminen ja porrastaminen, Heli

6t Näyttöpäivä Heli ja Kirsi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttöpäivä +/- 1 numero

Hylätty (0)

- opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
- ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Esitietovaatimukset

Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli