Merkityksellinen toiminta terapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL67-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 12.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
- 05.03.2024 08:15 - 11:45, Tehtäväsuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 05.03.2024 12:30 - 15:45, Tiimityöskentely_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 08.03.2024 08:15 - 11:45, Yksilösuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 08.03.2024 12:30 - 15:45, Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 12.03.2024 08:15 - 11:45, Teoriasuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 12.03.2024 12:30 - 15:45, Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 15.03.2024 12:30 - 15:45, Terapeuttinen_toiminta_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 19.03.2024 12:30 - 15:45, Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 21.03.2024 08:15 - 11:45, Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
- 25.03.2024 08:15 - 14:00, Näyttö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri asiakasryhmille soveltuvia toimintoja,
• analysoida toimintaa tehtävä –, yksilö - ja teoriasuuntautuneesti osana toimintaterapian suunnitteluprosessia,
• tunnistaa toiminnan soveltamisen ja porrastaa periaatteita
• kuvata adaptaation ja kompensaation elementtejä terapian toteutuksessa
Sisältö
Erilaisten toimintojen kokeileminen
Tehtävä-, yksilö- ja teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Toiminnan soveltamisen ja porrastamisen periaatteet
Terapeuttisen toiminnan elementit adaptaatio ja kompensaatio
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(tiimipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135t
Lähipäivät 30t
Itsenäisen opiskelun osuus 105t:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Reflektiopaperi koko opintojaksosta, yksilöpalautus, 2 sivua/ teema
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä
Sisällön jaksotus
2h Info etä
Opintojakson teemat ovat:
4t Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi + 4t tiimityöskentely, Kirsi
4t Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi + 4t itsenäinen työskentely, Kirsi
4t Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi, + 4t itsenäinen työskentely , Heli
8t Eri toimintamuotojen kokeilut, Kirsi ja Heli
4t Terapeuttinen toiminta, soveltaminen ja porrastaminen, Heli
6t Näyttöpäivä Heli ja Kirsi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttöpäivä +/- 1 numero
Hylätty (0)
- opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
- ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei arvioi omaa osaamistaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti
Esitietovaatimukset
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli