Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA75-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 24.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
- 24.10.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 31.10.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 07.11.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 14.11.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 21.11.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 28.11.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 05.12.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
- 12.12.2024 16:00 - 18:00, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa TH00CA75-3002
Tavoitteet
• osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• saat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Sisältö
• sijoitettujen lasten hyvinvointi, lasten tarpeet, kiintymyssuhdehäiriöt ja traumat
• terapeuttinen laitoskasvatus
• neuropsykiatriset haasteet
Opetusmenetelmät
Verkko-ohjaus 1op
Ennakko- ja tiimitehtävät 3op
Blogin kirjoittaminen parityönä 1 op
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jos opiskelija osallistuu toistuvasti tiimin yhteiseen työskentelyyn niin, että hän ei ole valmistautunut tiimi ilmoittaa, että opiskelija ei voi enää osallistua tiimin työskentelyyn.
Tiimissä työstettävä soveltava tehtävä: hyväksytty / täydennettävä.
Viikottaiseen opettajan verkko-ohjaukseen torstaisin 16-18 tulee osallistua 100%. Opetuskerroista 50 % voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä.
Kaunokirjallisuustehtävän palautus 24.10.2024 mennessä.
Blogin yhteenvedon palautuspäivät: Ensimmäinen palautuspäivä 17.12.2024 , toinen palautus 15.1.2025. Mikäli opiskelija ei palauta viimeiseen annettuun ajankohtaan mennessä, siirtyy palautus seuraavaan toteutukseen.
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin klo 16-18
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• saat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
***
• sijoitettujen lasten hyvinvointi, lasten tarpeet, kiintymyssuhdehäiriöt ja traumat
• terapeuttinen laitoskasvatus
• neuropsykiatriset haasteet
Vastuuopettaja: Laura Närvi
24.10 klo 16-18 Kirjallisuustehtävän purku, blogin kirjoittamisen ohjeistus / LN
annetaan ennakkotehtävä Arki lastenkodissa / LN
31.10 Tiimityöskentely: arki lastenkodissa / LN
7.11 klo 16-18 opetus: Arki lastenkodissa, terapeuttinen laitoskasvatus / LN
Annetaan ennakkotehtävä Lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet / NK
21.11 tiimityöskentely: lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet / NK
28.11 klo 16-18 opetus: Lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet / NK
5.12 itsenäinen työskentely menetelmät
12.12 klo 16-18 Menetelmät lastensuojelun sijaishuollossa / LN, SV, NK, NV
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei suorita arviointikohdetta kriteerien mukaisesti vähintään T1 tasolla.
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• tunnistat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• tunnistat arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• tunnistat erilaisia työmenetelmiä, joita voit käyttää lasten kanssa työskentelyssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kohdata traumatisoituja lapsia
ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa hyvin sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata hyvin, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa kiitettävästi sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata kiitettävästi, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi terapeuttisen arjen merkityksestä sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.