Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 14.11.2024
Ajoitus
07.11.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
- 14.11.2024 08:15 - 10:15, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 14.11.2024 10:30 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 14.11.2024 12:30 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 15.11.2024 10:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 15.11.2024 12:00 - 14:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 21.11.2024 08:15 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 21.11.2024 12:30 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 22.11.2024 09:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 27.11.2024 08:15 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 28.11.2024 12:00 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 29.11.2024 10:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 29.11.2024 12:00 - 14:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 05.12.2024 09:00 - 11:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 13.12.2024 08:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
- 13.12.2024 13:00 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Juniori AMK -työskentely ryhmissä
Itsenäinen työ
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautuspäivämäärät:
1. palautus 15.12.2024 mennessä
2. palautus 5.1.2024 mennessä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja ennakkotehtävä 1 op
Junior AMK -työskentely 1,5 op (pakollinen läsnöolo, jotta saa jakson suoritettua)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op (opintojakson arvioinnikohde 1-5)
Elämänkaariraportti arvioidaan asteikolla H-5. Opintojakson arvosana perustuu raportin arvosanaan. Juniori AMK -työskentely arvioidaan asteikolla hyv / hyl.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu viikoilla 46-51
Opettajat:
Marika Kouki (Jakson opetus+ Juniori AMK) vastuuopettaja
Noora Ahvenjärvi (Jakson opetus+ Juniori AMK)
Kaija Penttala (Juniori AMK)
Heidi Ristseppä (Juniori AMK)
HUOM! Juniori- AMK työskentely tapahtuu Teams-kanavalla. Opettajat Noora ja Marika luovat ryhmät ja vievät opiskelijat Teams -kanavalle jakson alussa.
Jakso alkaa ennakkotehtävällä, joka palautetaan 13.11.2024 mennessä (ohjeet Itsissä).
Lähiopetus:
To 14.11.2024 klo 8:15 – 10:15 Jakson aloitus ja tehtävät, Juniori AMK-ohjeistus (MK, NA ja Anne Lämsä)
To 14.11.2024 klo 10:30 – 11:30 Ryhmän ohjaaminen ja ryhmätyön perusteet (MK)
To 14.11.2024 klo 12:30 - 15:00 Kasvatuksen arvoperusta ja lapsi/oppimiskäsitys (MK)
Pe 15.11.2024 Juniori AMK työskentely ryhmissä klo 10.00 - 11.30 ryhmät 1,2,3 ja 4 klo 12.30 - 14.00 ryhmät 5,6,7 ja 8, opettajat mukana
To 21.11.2024 klo 8:15 – 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (NA)
To 21.11.2024 klo 12:30 – 15:00 Kasvatuksen ja sosialisaatio perusta, kasvuympäristöt (MK)
Pe 22.11.2024 klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK Opiskelijoiden itsenäinen työskentely ryhmissä
Ke 27.11.2024 klo 8.15 – 11:30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (NA)
To 28.11.2024 klo 12:30 - 15:00 Kehitystehtävät elämänkaaren eri vaiheissa toiminnallisesti (NA, MK)
Pe 29.11.2024 Juniori AMK työskentely ryhmissä klo 10.00 - 11.30 ryhmät 1,2,3 ja 4 klo 12.30 - 14.00 ryhmät 5,6,7 ja 8, opettajat mukana
To 5.12.2024 klo 9:00 - 11:00 Juniori AMK Opiskelijoiden itsenäinen työskentely ryhmissä (tsekkaus, että kaikki asiat ovat kunnossa)
Pe 13.12.2024 klo 8:00 – 12:00 Juniori AMK -päivä (MK, NA, KP, HR)
Pe 13.12.2024 klo 13:00 – 14:30 Juniori AMK -toteutuksen purku (MK, NA)
Juniori AMK -työskentely ryhmissä tilajako:
Ryhmä 1 (MK)
Ryhmä 2 (NA)
Ryhmä 3 (HR)
Ryhmä 4 (KP)
Ryhmä 5 (MK)
Ryhmä 6 (NA)
Ryhmä 7 (HR)
Ryhmä 8 (KP)
Osallistuminen Juniori AMK -ryhmätyöskentelyyn ja Juniori AMK -toteutuspäivään on pakollista. Juniori AMK -ryhmän ryhmätyöskentelykerroilta voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan oman ryhmän kanssa. Poissaoloa Juniori AMK -tapahtumapäivästä ei ole mahdollista korvata.
Muutokset mahdollisia!
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.