Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 14.11.2024

Ajoitus

14.11.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • PSOSTS24
    Sosionomi (AMK), Turku, S24

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Juniori AMK -työskentely ryhmissä
Itsenäinen työ

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautuspäivämäärät:
1. palautus 15.12.2023 mennessä
2. palautus 5.1.2024 mennessä
3. palautus 31.1.2024 mennessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op
Junior AMK -työskentely 1,5 op
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op

Elämänkaariraportti arvioidaan asteikolla H-5. Opintojakson arvosana perustuu raportin arvosanaan. Juniori AMK -työskentely arvioidaan asteikolla hyv / hyl.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu viikoilla 46-51
Opettajat:
Marika Kouki (Jakson opetus+ Juniori AMK)
Uusi opettaja (Jakson opetus+ Juniori AMK)
Kaija Penttala (Juniori AMK)
Heidi Ristseppä (Juniori AMK)

Lähiopetus:
To 14.11.2024 klo 8:15 – 10:15 Jakson aloitus ja tehtävät, Juniori AMK-ohjeistus (MK, uusi opettaja ja Anne Lämsä)
To 14.11.2024 klo 10:30 – 11:30 Ryhmän ohjaaminen ja ryhmätyön perusteet (MK, uusi opettaja)
To 14.11.2024 klo 12:30 - 15:00 Kasvatuksen etiikka (MK, uusi opettaja)

Pe 15.11.2024 Juniori AMK työskentely ryhmissä klo 10.00 - 11.30 ryhmät 1,2,3 ja 4 klo 12.30 - 14.00 ryhmät 5,6,7 ja 8, opettajat mukana

To 21.11.2024 klo 8:15 – 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (MK, uusi opettaja)
To 21.11.2024 klo 12:30 – 15:00 Oppiminen, oppimisympäristöt (MK, uusi opettaja)

Pe 22.11.2024 klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK Opiskelijoiden itsenäinen työskentely ryhmissä

To 28.11.2024 klo 8.15 – 11:30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (MK, uusi opettaja)
To 28.11.2024 klo 12:30 - 15:00 Kehitystehtävät elämänkaaren eri vaiheissa (MK, uusi opettaja)

Pe 29.11.2024 Juniori AMK työskentely ryhmissä klo 10.00 - 11.30 ryhmät 1,2,3 ja 4 klo 12.30 - 14.00 ryhmät 5,6,7 ja 8, opettajat mukana

To 5.12.2024 klo 9:00 - 11:00 Juniori AMK Opiskelijoiden itsenäinen työskentely ryhmissä (tsekkaus, että kaikki asiat ovat kunnossa)

Pe 13.12.2024 klo 8:00 – 12:00 Juniori AMK -päivä (MK, uusi opettaja, KP, HR)
Pe 13.12.2024 klo 13:00 – 14:30 Juniori AMK -toteutuksen purku (MK, uusi opettaja)


Juniori AMK -työskentely ryhmissä tilajako:

Ryhmä 1 (MK)


Ryhmä 2 (uusi opettaja)


Ryhmä 3 (HR)


Ryhmä 4 (KP)


Ryhmä 5 (MK)


Ryhmä 6 (uusi opettaja)


Ryhmä 7 (HR)


Ryhmä 8 (KP)


Osallistuminen Juniori AMK -ryhmätyöskentelyyn ja Juniori AMK -toteutuspäivään on pakollista. Juniori AMK -ryhmän ryhmätyöskentelykerroilta voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan oman ryhmän kanssa. Poissaoloa Juniori AMK -tapahtumapäivästä ei ole mahdollista korvata.

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.