Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 14.11.2024

Ajoitus

07.11.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Kaija Penttala
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • PSOSTS24
    Sosionomi (AMK), Turku, S24
  • 14.11.2024 08:15 - 10:15, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 14.11.2024 10:30 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 14.11.2024 12:30 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 15.11.2024 10:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 15.11.2024 12:00 - 14:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 21.11.2024 08:15 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 21.11.2024 12:30 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 22.11.2024 09:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 27.11.2024 08:15 - 11:30, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 28.11.2024 12:00 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 29.11.2024 10:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 29.11.2024 12:00 - 14:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 05.12.2024 09:00 - 11:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 13.12.2024 08:00 - 12:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013
  • 13.12.2024 13:00 - 15:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3013

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Juniori AMK -työskentely ryhmissä
Itsenäinen työ

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

JunioriAMK ryhmän projektisuunnitelman palautuspäivämäärä 25.11. HUOM. suunnitelma palautetaan Teamsiin.

Elämänkaariraporttien palautuspäivämäärät (palautus Itsiin):
1. palautus 15.12.2024 mennessä
2. palautus 5.1.2024 mennessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävä 1 op
Junior AMK -työskentely 1,5 op (pakollinen läsnöolo, jotta saa jakson suoritettua)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op (opintojakson arvioinnikohde 1-5)

Elämänkaariraportti arvioidaan asteikolla H-5. Opintojakson arvosana perustuu raportin arvosanaan. Juniori AMK -työskentely arvioidaan asteikolla hyv / hyl.

Sisällön jaksotus

Opettajat:
Marika Kouki (Jakson opetus+ Juniori AMK ryhmät 1 ja 5) vastuuopettaja
Noora Ahvenjärvi (Jakson opetus+ Juniori AMK ryhmät 2 ja 6)
Heidi Ristseppä (Juniori AMK ryhmät 3 ja 7)
Kaija Penttala (Juniori AMK ryhmät 4 ja 8)

Opintojakso toteutuu viikoilla 46-51. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.


Jakso alkaa itsenäisellä ennakkotehtävällä, joka palautetaan 13.11.2024 mennessä (ohjeet Itsissä).

vko 46
To 14.11.2024 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 – 9:15 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:15 - 10:15 Juniori AMK-ohjeistus ja toimeksianto (Anne Lämsä & Hanna Peussa)
klo 10:30 – 11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (MK)
klo 12:30 - 15:00 Kasvatuksen arvoperusta ja lapsi/oppimiskäsitys (MK)

Pe 15.11.2024 Juniori AMK työskentely:
klo 10:00 - 11:30 ryhmät 1,2,3 ja 4
klo 12:30 - 14:00 ryhmät 5,6,7 ja 8
Opettajat paikalla ryhmissä.

vko 47
To 21.11.2024
klo 8:15 – 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (NA)
klo 12:30 – 15:00 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (MK)

Pe 22.11.2024
klo 9:00 - 12:00 Itsenäinen Juniori AMK -työskentely
HUOM! 25.11. mennessä projektisuunnitelman palautus Teamsiin

vko 48
Ke 27.11.2024
klo 8.15 – 11:30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (NA)

To 28.11.2024
klo 12:00 - 15:00 Kehitystehtävät elämänkaaren eri vaiheissa toiminnallisesti (NA, MK)

Pe 29.11.2024
klo 10:00 - 11:30 ryhmät 1,2,3 ja 4
klo 12:30 - 14:00 ryhmät 5,6,7 ja 8
Opettajat paikalla ryhmissä.
Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.


vko 49
To 5.12.2024
klo 9:00 - 11:00 Itsenäinen Juniori AMK -työskentely (tsekkaus, että kaikki asiat ovat kunnossa)

vko 50
Pe 13.12.2024
klo 8:00 – 12:00 Juniori AMK -päivä (MK, NA, KP, HR)
klo 13:00 – 14:30 Juniori AMK -toteutuksen purku (MK, NA)

Juniori AMK - ryhmien tilat löytyvät Itsistä. Tarkista tila oman ohjaavan opettajasi mukaan.

Osallistuminen Juniori AMK -ryhmätyöskentelyyn (4x) ja Juniori AMK -toteutuspäivään on pakollista. Juniori AMK -ryhmän ryhmätyöskentelykerroilta voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan oman ryhmän kanssa. Poissaoloa Juniori AMK -tapahtumapäivästä ei ole mahdollista korvata.

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.