Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Juha Knuuttila
  • Katri Viippo

Ryhmät

  • AVOSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K24
  • 19.11.2024 16:00 - 18:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3012
  • 03.12.2024 16:00 - 18:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3012
  • 17.12.2024 16:00 - 18:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3012

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Verkko-oppimateriaalit julkaistaan jakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Tiimityöskentely
Kurssityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Its-verkkotentti 17.12 klo 18-21
Opintojaksolla on kaksi uusintatenttipäivää. Uusintatenttiin on ilmoittauduttava viimeistään 7 päivää ennen tenttipäivää sähköpostitse tentin vastaanottavalle opettajalle Katri Viipolle
1. uusintatentti 14.1.2025 klo 8.30-9 (Ilmoittautuminen päättyy 7.1)
2. uusintatentti 28.1.2025 klo 8.30-9 (Ilmoittautuminen päättyy 21.1)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen, 2t
2. Pakollinen osallistuminen opintojakson kahteen kurssitapaamiseen, 4t
3. Viikkotehtävien (3) tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely) = 87t
4. Tiimitehtävän tekeminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely, tiimitehtävän kokoaminen) 40 tuntia
5. Simulaatioon osallistuminen, 1t
6. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä 1 t

Sisällön jaksotus

Opetus parittomien viikkojen tiistaisin, klo 16-18, viikot 45-51

Vko 45-46
Kanta verkkokoulun suorittaminen
Vko 47 ti 19.11 klo 16-18 Opintojakson aloitus
Vko 49 ti 3.12 klo 16-18 Viikkotehtävien käsittely
Vko 51 ti 17.12 klo 16-18 Simulaatio / Opiskelija osallistuu joko 16 tai 17 alkavaan simulaatioon
Tentti klo 18-21, omavalintaisena aikana 30 minuuttia.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksoon liittyvät mahdolliset tarkentuvat ohjeet toteutuksen aikana löytyy Its-kurssin yleiskatsauksesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen (hyv/hyl)
2 Osallistuminen kurssitapaamisiin (hyv/hyl)
3 Viikkotehtävien suorittaminen (hyv./hyl.)
4 Kirjaaminen ja tietoturva -oppimistehtävän tekeminen (hyv/hyl)
5 Simulaatiokertaan osallistuminen (hyv/hyl)
6 Yksilötentti (hyl-K5)

Arvioinnit tutkintosäännön mukaisesti opintojakson päättymisen jälkeen.

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.