Skip to main content

Service Counselling and Recording of Client Data (5 cr)

Code: TH00CA41-3012

General information


Enrollment
02.06.2024 - 05.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
26 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Knuuttila
Katri Viippo
Course
TH00CA41

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 6 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 19.11.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3012
Etä
Tue 03.12.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3012
Etä
Tue 17.12.2024 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3012
Etä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetus parittomien viikkojen tiistaisin, klo 16-18, viikot 45-51

Vko 45-46
Kanta verkkokoulun suorittaminen
Vko 47 ti 19.11 klo 16-18 Opintojakson aloitus
Vko 49 ti 3.12 klo 16-18 Viikkotehtävien käsittely
Vko 51 ti 17.12 klo 16-18 Simulaatio / Opiskelija osallistuu joko 16 tai 17 alkavaan simulaatioon
Tentti klo 18-21, omavalintaisena aikana 30 minuuttia.

Objective

• you understand the process of client relationships and are familiar with the phases of the client process
• you are familiar with the process and different models of service counselling
• you know how to assess clients’ need for services and, based on this assessment, plan clients’ service paths and guide them to services
• you are familiar with the objectives of social rehabilitation
• you know the basic concepts and responsibilities of recording client data and know how to record your work with clients

Content

• assessment of clients’ work ability and functional capacity
• the service duties of social welfare
• the rehabilitation service system
• formal recording of client data in social welfare and the governing legislation
• information security and the governing legislation

Materials

Verkko-oppimateriaalit julkaistaan jakson alkaessa

Teaching methods

Yksilötyöskentely
Tiimityöskentely
Kurssityöskentely

Exam schedules

Its-verkkotentti 17.12 klo 18-21
Opintojaksolla on kaksi uusintatenttipäivää. Uusintatenttiin on ilmoittauduttava viimeistään 7 päivää ennen tenttipäivää sähköpostitse tentin vastaanottavalle opettajalle Katri Viipolle
1. uusintatentti 14.1.2025 klo 8.30-9 (Ilmoittautuminen päättyy 7.1)
2. uusintatentti 28.1.2025 klo 8.30-9 (Ilmoittautuminen päättyy 21.1)

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Completion alternatives

-

Student workload

1. Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen, 2t
2. Pakollinen osallistuminen opintojakson kahteen kurssitapaamiseen, 4t
3. Viikkotehtävien (3) tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely) = 87t
4. Tiimitehtävän tekeminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely, tiimitehtävän kokoaminen) 40 tuntia
5. Simulaatioon osallistuminen, 1t
6. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä 1 t

Evaluation methods and criteria

1 Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen (hyv/hyl)
2 Osallistuminen kurssitapaamisiin (hyv/hyl)
3 Viikkotehtävien suorittaminen (hyv./hyl.)
4 Kirjaaminen ja tietoturva -oppimistehtävän tekeminen (hyv/hyl)
5 Simulaatiokertaan osallistuminen (hyv/hyl)
6 Yksilötentti (hyl-K5)

Arvioinnit tutkintosäännön mukaisesti opintojakson päättymisen jälkeen.

Failed (0)

Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.

Further information

Opintojaksoon liittyvät mahdolliset tarkentuvat ohjeet toteutuksen aikana löytyy Its-kurssin yleiskatsauksesta.

Go back to top of page