Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointi ja myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CR37-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 11.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio

Ryhmät

  • MLIISK24
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024
  • 02.09.2024 13:00 - 16:00, Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CR37-3003
  • 23.09.2024 13:00 - 16:00, Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CR37-3003
  • 21.10.2024 13:00 - 16:00, Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CR37-3003
  • 11.11.2024 13:00 - 16:00, Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CR37-3003

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita
• osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
• tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä
• tuntee verkkoanalytiikan perusteet.

Sisältö

- Digimarkkinoinnin termistö
- Smarketing-ajattelu
- Google Analytics 4, perusteet
- hakukoneoptimointi (SEO): sivuston analysointi ja kehitysehdotukset
- hakusanamainoskampanjan suunnittelu: kohdentaminen, hinnoittelu

Oppimateriaalit

- verkkoartikkelit
- omat muistiinpanot, luentodiat
- ohjevideot

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.
- pienryhmätyöskentely
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- itsenäinen tiedonhaku ja haetun tiedon soveltaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöiset tehtävät
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole, ei myöskään korvaavia tehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 h
Lähitapaamiset 9 tuntia
Yksilötehtävät 50 tuntia
Ryhmätehtävät 50 tuntia
Itsenäinen tiedonhaku 26 tuntia

Sisällön jaksotus

Opetuskerrat:
ma 2.9. klo 13-16
ma 23.9. klo 13-16
ma 21.10. klo 13-16
ma 11.11. klo 13-16

- Digimarkkinoinnin termistö
- Smarketing-ajattelu
- Google Analytics 4
- verkkosivuston kehittäminen myynnillisyyden näkökulmasta
- hakukoneoptimointi ja -mainonta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOITAVAT TEHTÄVÄT


Välitehtävä: digimarkkinoinnin sanasto (yksilö). Tehtävällä ei ole varsinaista painoarvoa kurssiarvosanan muodostumisessa, mutta sen suorittaminen arvioidaan osana kurssiaktiivisuutta.

Google Analytics 4: Itslearning-tentti (yksilö) 10 %
Display-mainoskampanjatehtävä (ryhmä) 25 %
Verkkosivuston analysointi ja kehittäminen myynnillisyyden näkökulmasta (yks.) 25%
Hakukoneoptimointi (SEO)- ja hakusanamainos (SEA) -tehtävä (ryhmä) 40 %

Kurssin lopussa opiskelijat tekevät vertaisarvionnin pienryhmän jäsenten työskentelystä ja aktiivisuudesta ryhmätöissä. Vertaisarviointi otetaan huomioon kurssin arvosanassa.

Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kerran, kurssi hylätään.

Korvaavia tai lisätehtäviä ei ole.

TEHTÄVIEN ARVIOINTIKRITEERIT

Yksilötehtävät:


Google Analytics 4: Itslearning-tentti, painoarvo 10 %, arvionti 0-20 pistettä. Pisteiden kerroin 0,5.

20 monivalintakysymystä. Vääristä vastauksista ei "sakoteta".

Verkkosivuston kehittäminen myynnillisyyden näkökulmasta, painoarvo 25 %, arviointi 0-1-2. Arvosanan kerroin 12,5.

Arviointi:
0: tehtävää ei palauteta ajoissa, siinä ei vastata kysymyksiin tai kahdella opiskelijalla on sama palautus
1: tehtävässa on vastattu pintapuolisesti kysymyksiin, mutta kehitysehdotuksia ei ole tehty myynnillisestä näkökulmasta
2: opiskelija on paneutunut huolella annettuihin kysymyksiin, kehitysehdotukset ovat perusteltuja ja ne pureutuvat nimenomaan myynnillisyyden parantamiseen


Ryhmätehtävät:

Suunnitelkaa display-kampanjat ja bannerit valitsemallenne yritykselle, painoarvo 25 %, arviointi 0-5. Arvosanan kerroin 5.

0: Kampanjalaskenta on väärin tai puutteellista. Kampanja-ajat puuttuvat, hinnoitteluperuste ei ole CPM. Bannereita ei ole suunniteltu.

1-2: Hinnoitteluperuste on CPM, ja kampanjoiden laskenta on oikein, mutta kampanjat sisältävät vain yhden median. Ryhmä ei perustele mediavalintaansa. Hintojen / mediakorttien ruutukaappaukset puuttuvat. Ryhmä on suunnitellut vain yhden kampanjan. Budjetti ylittyy tai alittuu selkeästi. Bannerit on suunniteltu, mutta ovat vain heikosti linjassa kampanjasuunnitelman kanssa

3-4: Kampanjat on mielekkäästi suunniteltu kahdelle eri tuotteelle/palvelulle. Kampanjat sisältävät kaksi tai useampia medioita, laskenta on oikein ja kampanjat on rakennettu ohjeiden mukaan. Arvosana 4 edellyttää oikeiden kohdennustasojen käyttöä (jos medialla on ne käytössä). Opiskelijat perustelevat media-, kampanjarakenne- ja mainosratkaisunsa. Bannerit ovat kohderyhmälle ja tuotteelle/palvelulle sopivia, CTA:t huomioitu.

5: Ryhmä osoittaa erinomaista asiantuntijuutta kampanjasuunnittelussaan, bannerit ovat oivaltavia.


Hakukoneoptimointi (SEO)- ja hakusanamainos (SEA) -tehtävä, painoarvo 40 %, arviointi 0-5. Arvosanan kerroin 8.

0: Tehtävää ei ole palautettu ajoissa. Analyysia ja kehitysehdotuksia ei ole tehty tai ne ovat hyvin puutteellisia. Työ osoittaa, että ryhmä ei ymmärrä hakukoneoptimoinnin merkitystä. Plagiointia yli 30%.

1-2: Analyysi ei kata kaikkia pyydettyjä osa-alueita. Lähteiden ja/tai työkalujen käyttö on riittämätöntä. Läheitä ei mainita.

3-4: Tehtävä kattaa suurimman osa pyydetyistä osa-alueista. Lähteiden käyttö on riittävää. Ryhmä on tehnyt hakuja käyttäen useita avainsanoja. Arvosana 4 edellyttää mm., että ryhmän kehitysehdotukset perustuvat selkeästi työkalujen antamiin tuloksiin. Hakusanamainoskampanja on mielekäs ja looginen.

5: Ryhmä osoittaa aiheen syvällistä ymmärrystä ja oivallusta. Esitys on lukijaystävällinen ja helppo seurata. Lähteiden käyttö on runsasta.

KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:


Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-20: 0
21-40: 1
41-60: 2
61-75: 3
76-89: 4
90-100: 5

Kurssiarvosanaan vaikuttaa myös opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa. Aktiitivuus voi nostaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Aktiiviseen osallistumiseen ei riitä se, että on läsnä nimenhuudon hetkellä.

Hylätty (0)

Opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan tehtävistä saamat painotetut pisteet 21-60. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan tehtävistä saamat painotetut pisteet 61-89. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan tehtävistä saamat painotetut pisteet 90-100. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".