Markkinoinnin ja myynnin johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CS14-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 16.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Taru Kankaanpää
- Marianne Renvall
- Ryhmät
-
MLIISK24Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024
- Opintojakso
- KH00CS14
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso keskittyy myynnin ja markkinoinnin yhteispelin johtamiseen. Saumattoman yhteistyön johtamisessa käytännönläheinen työkalu on myynnin pelikirja, jonka osa-alueisiin tutustutaan tarkemmin opintojakson lähikertojen aikana.
Myynnin pelikirja laaditaan valitulle yritykselle pari- tai yksilötyönä.
Opintojaksolla tehdään myös kaksi muuta oppimistehtävää (kirjareflektio ja myyntibudjetticase).
Opetuskerrat:
ma 8.9. klo 13-16
ti 28.10. klo 13-16
ti 18.11. klo 13-16
ti 9.12. klo 13-16
Tavoitteet
Opiskelija:
- tiedostaa, mitä hyötyjä markkinoinnin ja myynnin yhteistyöllä on saavutettavissa.
- tunnistaa ja soveltaa käytännön keinoja johtaa suoritusta markkinoinnissa ja myynnissä.
- kehittää omia markkinoinnin ja myynnin johtamistaitoja.
Sisältö
- Myynnin ja markkinoinnin (smarketing) johtamisen tietoperustan haltuunottaminen ja soveltaminen.
- suorituksen johtaminen markkinoinnissa ja myynnissä ja sen erityispiirteet.
- omien johtamistaitojen kehittäminen.
Oppimateriaalit
Hughes, T. 2019. Smarketing: how to achieve competitive advantage through blended sales and marketing. London: Kogan Page.
Muut mahdolliset artikkelit, podcastit, materiaalit
Opettajien luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-pelikirjan rakentaminen yhteistyönä
sekä itsenäiset tehtävät kuten tietoperustan omaksuminen, reflektion kirjoittaminen sekä myynticasen laskelmat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Kestävän kehityksen periaatteet huomiodaan myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Osallistuminen lähiopetuskerroille
Tehtävien työstäminen itsenäisesti ja yhteisesti lähiopetuskertojen lisäksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Myyntibudjetticase, ryhmätyö (25%). Ryhmätyöskentelyn oma- ja vertaisarviointi voidaan huomioida opiskelijan henkilökohtaisessa arvosanassa.
Kirjareflektion palautus ja tiedon jakaminen kirjapiirissa sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi, yksilötyö (25%)
Pelikirjan laatiminen, pari- tai yksilötyö (50%).
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Henkilökohtainen aktiivisuus eli aktiivisuus lähiopetuksessa, poissaolot sekä opintojaksolla tehtävät muut ei numeerisesti arvioitavat tehtävät ja tuntiharjoitukset vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi). Jos tekoälyä on käytetty ilman asianmukaista viittausta, johtaa se automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Sisältö on osittain niukkaa, eikä se sisällä mitään uutta yritykselle. Lähteitä on käytetty niukasti. Yrityksen kanssa tehty yhteistyö on ollut vähäistä eikä pelikirjaa ole jaettu yritykselle.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin excelissä annettujen tietojen perusteella. Myyntibudjetti sisältää vaaditut osa-alueet.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja aihealueita on käsitelty yksityiskohtaisesti ja niihin on hyödynnetty opintojakson tietoperustaa ja käytetyt lähteet on mainittu. Myynnin pelikirja sisältää kehittämisehdotuksia ja sitä on esitelty yritykselle.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön ja soveltaa niitä tuotoksissa.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin excelissä annettujen tietojen perusteella. Myyntibudjetti sisältää vaaditut osa-alueet ja siinä hyödynnetään kaavioita ja perustellaan valinnat.
Opiskelijan työskentely ryhmässä ja tunnilla on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa toteututtamiskelpoisen ja selkeän myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki vaaditut osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja sisältää kehittämisehdotuksia, joita yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt myynnissään ja markkinoinnissaan. Pelikirjassa on hyödynnetty monipuolisesti aiheeseen liittyvää tietoperustaa ja valintoja on perusteltu myös tietoperustan avulla. Lähteiden laatuun on kiinnitetty huomiota ja ne on mainittu.
Yritykseltä on saatu palaute pelikirjaan ja se on sisällytetty palautukseen.
Opiskelija hyödyntää monipuolisesti myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä tuotoksissa.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin excelissä, joka on realistinen ja selkeä perusteltu kokonaisuus ja jossa on hyödynnetty sekä aiheeseen liittyvää lähdeaineistoa että kaavioita.
Opiskelijan työskentely ryhmässä ja tunnilla on aktiivista ja tavoitteellista.
Lisätiedot
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana. Viestintäkanavana sähköposti.