Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3051

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 22.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

60 - 80

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Sanna Simola

Ryhmät

  • MLIITS24
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

itslearning, verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen ja kirjallinen koe kampuksella 22.5.2025.
Uusinnan ajankohdat sovitaan niitä tarvitsevien kanssa erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Tekoälyn/tekniikan vastuullinen hyödyntäminen on osa opintojakson pedagogista toteutusta.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5 op = 135h

kampusoppitunnit (painottuvat suulliseen harjoitteluun) 15h
itslearning tehtävät 80-100h
itsenäinen opiskelu 40-20h


itslearningissä tehtävät/palautettavat tehtävät aihepiireittäin

Kirjallinen ja suullinen esittely, verkkokeskustelu
Kuullunymmärtäminen
Tekstinymmärtäminen, liiketaloussanasto
Työelämän kirjoitustehtäviä
Yritysesittely, Ruotsin talouselämä
Omavalintanen aihe oman tarpeen mukaan (esim. työhakemus/työhaastattelu, messut, markkinointimateriaalin tekeminen tms.)
Lopputesti ennen kirjallista ja suullista koetta

Opiskeluprosessin kuvaus:

huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa:

- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Lisäksi opiskellaan hyödyntämään teköalyä ja käännösohjelmia tehokkaasti ja ennen kaikkea vastuullisesti.

KAMPUSOPPITUNNIT

9.1. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä
6.2. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
6.3. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
24.4. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
22.5. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä

Tehtävät tslearningissä ajalla tammi-toukokuu 2025. (verkkotehtävät tehdään annetussa, joustavassa noin 1-2 viikon ajanjaksossa)

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ja opintojakson päätteeksi osaamisen kehittymistä ja osaamista arvioidaan seuraavasti:

Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.

Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):

suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5 (painoarvo 1)

itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5 (painoarvo 1)

Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5. (painoarvo 2)

Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien painoarvotetusta keskiarvosta.

Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää min. 75% läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.

Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.

Ei ole suorittanut pakollisia harjoitustehtäviä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.


On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 1.

2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 3.


4 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Selviytyy erinomaisesti monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 5.