Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)
Toteutuksen tunnus: 100117-3051
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 22.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
60 - 80
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Sanna Simola
Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
itslearning, verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen ja kirjallinen koe kampuksella 22.5.2025.
Uusinnan ajankohdat sovitaan niitä tarvitsevien kanssa erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Tekoälyn/tekniikan vastuullinen hyödyntäminen on osa opintojakson pedagogista toteutusta.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 135h
kampusoppitunnit (painottuvat suulliseen harjoitteluun) 15h
itslearning tehtävät 80-100h
itsenäinen opiskelu 40-20h
itslearningissä tehtävät/palautettavat tehtävät aihepiireittäin
Kirjallinen ja suullinen esittely, verkkokeskustelu
Kuullunymmärtäminen
Tekstinymmärtäminen, liiketaloussanasto
Työelämän kirjoitustehtäviä
Yritysesittely, Ruotsin talouselämä
Omavalintanen aihe oman tarpeen mukaan (esim. työhakemus/työhaastattelu, messut, markkinointimateriaalin tekeminen tms.)
Lopputesti ennen kirjallista ja suullista koetta
Opiskeluprosessin kuvaus:
huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa:
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Lisäksi opiskellaan hyödyntämään teköalyä ja käännösohjelmia tehokkaasti ja ennen kaikkea vastuullisesti.
KAMPUSOPPITUNNIT
9.1. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä
6.2. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
6.3. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
24.4. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
22.5. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä
Tehtävät tslearningissä ajalla tammi-toukokuu 2025. (verkkotehtävät tehdään annetussa, joustavassa noin 1-2 viikon ajanjaksossa)
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ja opintojakson päätteeksi osaamisen kehittymistä ja osaamista arvioidaan seuraavasti:
Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.
Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):
suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5 (painoarvo 1)
itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5 (painoarvo 1)
Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5. (painoarvo 2)
Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien painoarvotetusta keskiarvosta.
Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää min. 75% läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.
Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Ei ole suorittanut pakollisia harjoitustehtäviä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 1.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 3.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Selviytyy erinomaisesti monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 5.