Skip to main content

Swedish in working life, written communication (3 cr)

Code: 100117-3051

General information


Enrollment
01.12.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2025 - 22.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Swedish
Seats
60 - 80
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
COS Opettaja
Sanna Simola
Course
100117

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 09.01.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Thu 09.01.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Thu 06.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Thu 06.02.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Thu 06.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Thu 06.03.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Thu 24.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Thu 24.04.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Thu 22.05.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
ICT_B1041_Omega OMEGA
Thu 22.05.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051
EDU_2030 Evert muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija osaa:

- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Lisäksi opiskellaan hyödyntämään teköalyä ja käännösohjelmia tehokkaasti ja ennen kaikkea vastuullisesti.

KAMPUSOPPITUNNIT

9.1. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä
6.2. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
6.3. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
24.4. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
22.5. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä

Tehtävät tslearningissä ajalla tammi-toukokuu 2025. (verkkotehtävät tehdään annetussa, joustavassa noin 1-2 viikon ajanjaksossa)

Objective

   The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

itslearning, verkkomateriaali.

Teaching methods

kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen

Exam schedules

Suullinen ja kirjallinen koe kampuksella 22.5.2025.
Uusinnan ajankohdat sovitaan niitä tarvitsevien kanssa erikseen.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Tekoälyn/tekniikan vastuullinen hyödyntäminen on osa opintojakson pedagogista toteutusta.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävässä.

Student workload

Opintojakso 5 op = 135h

kampusoppitunnit (painottuvat suulliseen harjoitteluun) 15h
itslearning tehtävät 80-100h
itsenäinen opiskelu 40-20h


itslearningissä tehtävät/palautettavat tehtävät aihepiireittäin

Kirjallinen ja suullinen esittely, verkkokeskustelu
Kuullunymmärtäminen
Tekstinymmärtäminen, liiketaloussanasto
Työelämän kirjoitustehtäviä
Yritysesittely, Ruotsin talouselämä
Omavalintanen aihe oman tarpeen mukaan (esim. työhakemus/työhaastattelu, messut, markkinointimateriaalin tekeminen tms.)
Lopputesti ennen kirjallista ja suullista koetta

Opiskeluprosessin kuvaus:

huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen

Evaluation methods and criteria

Opintojaksolla ja opintojakson päätteeksi osaamisen kehittymistä ja osaamista arvioidaan seuraavasti:

Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.

Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):

suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5 (painoarvo 1)

itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5 (painoarvo 1)

Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5. (painoarvo 2)

Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien painoarvotetusta keskiarvosta.

Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää min. 75% läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.

Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Failed (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.

Ei ole suorittanut pakollisia harjoitustehtäviä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.


On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 1.

2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 2

Assessment criteria, good (3-4)

3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 3.


4 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 4

Assessment criteria, excellent (5)

5 Selviytyy erinomaisesti monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 5.

Further information

itslearning

Go back to top of page