Swedish in working life, written communication (3 cr)
Code: 100117-3051
General information
- Enrollment
-
01.12.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2025 - 22.05.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Swedish
- Seats
- 60 - 80
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- COS Opettaja
- Sanna Simola
- Course
- 100117
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 09.01.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A312
Oppimistila BYOD
|
Thu 09.01.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A312
Oppimistila BYOD
|
Thu 06.02.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Thu 06.02.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Thu 06.03.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Thu 06.03.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Thu 24.04.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A312
Oppimistila BYOD
|
Thu 24.04.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
LEM_A312
Oppimistila BYOD
|
Thu 22.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Thu 22.05.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3051 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija osaa:
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Lisäksi opiskellaan hyödyntämään teköalyä ja käännösohjelmia tehokkaasti ja ennen kaikkea vastuullisesti.
KAMPUSOPPITUNNIT
9.1. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä
6.2. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
6.3. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
24.4. klo 9-12 B-ryhmä, klo 13-16 A-ryhmä
22.5. klo 9-12 A-ryhmä, klo 13-16 B-ryhmä
Tehtävät tslearningissä ajalla tammi-toukokuu 2025. (verkkotehtävät tehdään annetussa, joustavassa noin 1-2 viikon ajanjaksossa)
Objective
The student can communicate in writing in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
itslearning, verkkomateriaali.
Teaching methods
kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen
Exam schedules
Suullinen ja kirjallinen koe kampuksella 22.5.2025.
Uusinnan ajankohdat sovitaan niitä tarvitsevien kanssa erikseen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Tekoälyn/tekniikan vastuullinen hyödyntäminen on osa opintojakson pedagogista toteutusta.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävässä.
Student workload
Opintojakso 5 op = 135h
kampusoppitunnit (painottuvat suulliseen harjoitteluun) 15h
itslearning tehtävät 80-100h
itsenäinen opiskelu 40-20h
itslearningissä tehtävät/palautettavat tehtävät aihepiireittäin
Kirjallinen ja suullinen esittely, verkkokeskustelu
Kuullunymmärtäminen
Tekstinymmärtäminen, liiketaloussanasto
Työelämän kirjoitustehtäviä
Yritysesittely, Ruotsin talouselämä
Omavalintanen aihe oman tarpeen mukaan (esim. työhakemus/työhaastattelu, messut, markkinointimateriaalin tekeminen tms.)
Lopputesti ennen kirjallista ja suullista koetta
Opiskeluprosessin kuvaus:
huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla ja opintojakson päätteeksi osaamisen kehittymistä ja osaamista arvioidaan seuraavasti:
Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.
Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):
suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5 (painoarvo 1)
itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5 (painoarvo 1)
Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5. (painoarvo 2)
Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien painoarvotetusta keskiarvosta.
Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää min. 75% läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.
Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Failed (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Ei ole suorittanut pakollisia harjoitustehtäviä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 1.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 2
Assessment criteria, good (3-4)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 3.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 4
Assessment criteria, excellent (5)
5 Selviytyy erinomaisesti monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 5.
Further information
itslearning