Digitaalinen markkinointi ja myynti (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CR37-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
10.01.2025 - 28.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita
• osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
• tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä
• tuntee verkkoanalytiikan perusteet.
Sisältö
- Digimarkkinoinnin termistö
- Smarketing-ajattelu
- Google Analytics 4, perusteet
- hakukoneoptimointi (SEO): sivuston analysointi ja kehitysehdotukset
- hakusanamainoskampanjan suunnittelu: kohdentaminen, hinnoittelu
Oppimateriaalit
- verkkoartikkelit
- omat muistiinpanot, luentodiat
- ohjevideot
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.
- pienryhmätyöskentely
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- itsenäinen tiedonhaku ja haetun tiedon soveltaminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöiset tehtävät
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 h
Lähitapaamiset 9 tuntia
Yksilötehtävät 50 tuntia
Ryhmätehtävät 50 tuntia
Itsenäinen tiedonhaku 26 tuntia
Sisällön jaksotus
- Digimarkkinoinnin termistö
- Smarketing-ajattelu
- Google Analytics 4
- verkkosivuston kehittäminen myynnillisyyden näkökulmasta
- hakukoneoptimointi ja -mainonta
- katsaus somemarkkinointiin
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOITAVAT TEHTÄVÄT
Ennakkotehtävä: digimarkkinoinnin sanasto (yksilö) 10%
Google Analytics 4: Itslearning-tentti (yksilö) 20%
Verkkosivuston analysointi ja kehittäminen myynnillisyyden näkökulmasta 20%
Hakukoneoptimointi (SEO)- ja hakusanamainoskampanjan ohjeistus (SEA) -tehtävä (ryhmä) 50%
Kurssin lopussa opiskelijat tekevät vertaisarvionnin pienryhmän jäsenten työskentelystä ja aktiivisuudesta. Vertaisarviointi otetaan huomioon kurssin arvosanassa.
Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kerran, kurssi hylätään.
Korvaavia tai lisätehtäviä ei ole.
TEHTÄVIEN ARVIOINTIKRITEERIT
Yksilötehtävät:
Ennakkotehtävä: digimarkkinoinnin sanasto, painoarvo 10 %, arviointi hyv/hyl.
Hyl: tehtävää ei palauteta ajoissa tai kaikki termit eivät liity digimarkkinointiin tai teksti on suoraan kopioitu lähteestä tai lähteitä ei mainita tai kaksi opiskelijaa palauttavat samansisältöisen tehtävän.
Hyv: tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti
Google Analytics 4: Itslearning-tentti, painoarvo 20 %, arvionti 0-20 pistettä. Pisteiden kerroin 1.
20 monivalintakysymystä. Vääristä vastauksista ei "sakoteta".
Verkkosivuston kehittäminen myynnillisyyden näkökulmasta, painoarvo 20 %, arviointi 0-1-2. Arvosanan kerroin 10.
Arviointi:
0: tehtävää ei palauteta ajoissa, siinä ei vastata kysymyksiin tai kahdella opiskelijalla on sama palautus
1: tehtävässa on vastattu pintapuolisesti kysymyksiin, mutta kehitysehdotuksia ei ole tehty myynnillisestä näkökulmasta
2: opiskelija on paneutunut huolella annettuihin kysymyksiin, kehitysehdotukset pureutuvat nimenomaan myynnillisyyden parantamiseen
Ryhmätehtävä:
Hakukoneoptimointi (SEO)- ja hakusanamainos (SEA) -tehtävä, painoarvo 50 %, arviointi 0-5. Arvosanan kerroin 10.
0: Tehtävää ei ole palautettu ajoissa. Lähteitä tai työkaluja ei ole käytetty, tai analyysia ja kehitysehdotuksia ei ole tehty tai ne ovat hyvin puutteellisia. Työ osoittaa, että ryhmä ei ymmärrä hakukoneoptimoinnin merkitystä.
1-2: Analyysi ei kata kaikkia pyydettyjä osa-alueita. Lähteiden ja/tai työkalujen käyttö on riittämätöntä.
3-4: Tehtävä kattaa suurimman osa pyydetyistä osa-alueista. Lähteiden käyttö on riittävää. Ryhmä on tehnyt hakuja käyttäen useita avainsanoja. Arvosana 4 edellyttää mm., että ryhmän kehitysehdotukset perustuvat selkeästi työkalujen antamiin tuloksiin. Ohjeistus hakusanamainoskampanjaan on huolellinen ja ymmärrettävä.
5: Ryhmä osoittaa aiheen syvällistä ymmärrystä ja oivallusta. Esitys on lukijaystävällinen ja helppo seurata. Lähteiden käyttö on runsasta.
KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:
Tehtävien arvosanat / pisteet painotetaan kertoimien avulla, max 100 p. Arvosanaan vaikuttaa myös opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa. Aktiitivuus voi nostaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Aktiiviseen osallistumiseen ei riitä se, että on läsnä nimenhuudon hetkellä.
Hylätty (0)
Opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan tehtävistä saamat painotetut pisteet 21-60. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan tehtävistä saamat painotetut pisteet 61-89. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan tehtävistä saamat painotetut pisteet 90-100. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".