Itsensä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CQ06-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
23.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Alisa Pettersson
Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
- 06.02.2025 09:00 - 12:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3003
- 06.02.2025 13:00 - 16:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3003
- 27.03.2025 09:00 - 12:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3003
- 27.03.2025 13:00 - 16:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3003
- 23.05.2025 09:00 - 12:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3003
- 23.05.2025 13:00 - 16:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan ja osaamistaan.
• analysoida, mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omaan osaamiseen.
• arvioida ja kehittää itsensä johtamisen taitoja.
• käyttää itsensä johtamisen työkaluja.
• arvioida ja kehittää oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Sisältö
• arvot ja itsetuntemus
• omien vahvuuksien tunnistaminen
• oman osaamisen sanoittaminen
• itsensä johtamisen työkalut
• oman hyvinvoinnin johtaminen
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti eri teemoihin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, verkkolähteitä jne. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita, mihin oppimateriaaleihin he keskittyvät. Vinkkejä materiaaleista jaetaan ItsLearning-alustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulu on sitoutunut hyödyntämään Innovaatiopedagogiikkaa omassa toiminnassaan. Innovaatiopedagogiikka on yksilöiden ja ryhmien innovaatiokompetenssien kehittymiseen tähtäävä oppimisote, joka määrittelee uudella tavalla, kuinka tietoa omaksutaan, tuotetaan ja käytetään siten, että saadaan aikaan innovaatioita. Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiokompetenssit jaetaan viiteen ryhmään, jotka ovat luovuus, kriittinen ajattelu, aloitteellisuus, tiimityötaidot sekä verkosto-osaaminen. Tässä opintojaksossa innovaatiokompetensseja arvioidaan erityisesti luovuuden ja kriittisen ajattelun näkökulmista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan (Kosar Mahmoodi) kanssa.
Jos sinulla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, voit osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
1. Kirjallinen reflektio omasta osaamisesta. Tämä osuus tulee olla valmis 30.1. mennessä ja sen hyväksytysti suorittaminen on edellytys seuraavaan vaiheeseen osallistumiselle. Ohjeet kirjalliseen osuuteen ovat ItsLearningissä.
2. Asiantuntijaesitys jostakin opintojakson teemasta. Opettaja valitsee esityksen teeman kirjallisen reflektion (osa 1) perusteella.
Näyttö arvioidaan asteikolla HYV./HYL.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op:n opintojakso tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.
Arvio tuntien jakaantumisesta:
Yhteiset tapaamiset: 12 h
Ryhmätyöskentely: Lukupiiri ja siitä tehty tiivistelmä; 30 h
Itsenäinen työskentely: Oppimistehtävät; 93 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
-arvot ja itsetuntemus
-työskentelyvahvuuksien ja oman osaamisen tunnistaminen
-oman osaamisen sanoittaminen esim. työnhaun kannalta oleellisella tavalla
-itsensä johtamisen työkalut
-resilienssi/muutosjoustavuus
-oman hyvinvoinnin johtaminen
Yhteiset tapaamiset:
6.2.2025
27.3.2025
23.5.2025
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla hyödynnetään ItsLearning-oppimisalustaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu seuraavasti:
25% Ryhmässä tehtävä työ: Lukupiiri ja tiivistelmä (max 3p.)
75% Henkilökohtaiset oppimistehtävät: Itsensä johtamisen tehtävät (max 9p.)
Kaikki tehtävät (yhteensä 4 kpl) pisteytetään 0-3p. ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti.
Arviointi:
11-12p. 5
10p. 4
8-9p. 3
6-7p. 2
5 p. 1
0-4p. hylätty
Arvioinnissa korostuu substanssitiedon hallinta (ns. teoriaosaaminen), sen soveltaminen käytäntöön ja oman osaamisen ja kehittymisen reflektio. Tällä opintojaksolla keskeisessä roolissa on oman osaamisen ja kehittymisen reflektio.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ei ole palautettu tai arviointikriteerien mukainen taso 1 ei ole saavutettu.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn opettajan antaman palautteen ja /tai vertaispalautteen perusteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan luettelonomaisesti.
• tunnistaa mitä osaamista työelämä vaatii.
• nimetä, mitä eri työskentelyvahvuudet merkitsevät.
• luetella omia itsensä johtamisen taitoja ja tunnistaa itsensä johtamisen merkitys.
• käyttää jotakin itsensä johtamisen työkalua.
• kertoa, mitä resilienssi tarkoittaa.
• tunnistaa oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan monipuolisesti ja perustellen.
• määritellä, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• jäsentää ja kuvata erilaisten työskentelyvahvuuksien merkityksen työyhteisössä.
• arvioida omia itsensä johtamisen taitoja kriittisesti ja perustella itsensä johtamisen merkitystä.
• käyttää useita itsensä johtamisen työkaluja.
• määritellä, mitä resilienssi tarkoittaa ja pohtia omaa muutosjoustavuuttaan.
• jäsentää ja määritellä oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan analyyttisesti ja kriittisesti.
• analysoida, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• selittää ja arvioida erilaisten työskentelyvahvuuksien merkitystä työyhteisössä.
• arvioida ja kehittää omia itsensä johtamisen taitoja ja analyoida itsensä johtamisen merkitystä.
• käyttää useita itsensä johtamisen työkaluja ja arvioida niiden hyödynnettävyyttä eri tilanteissa.
• määritellä, mitä resilienssi tarkoittaa ja analysoida omaa muutosjoustavuuttaan.
• arvioida ja kehittää oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.