Siirry suoraan sisältöön

Palvelu- tai tuotekonseptointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011604-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Jenni Tuominen
Anja Boxberg
Ryhmät
MLIITS24
Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
Opintojakso
3011604

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
To 25.09.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
To 23.10.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
To 13.11.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
To 04.12.2025 klo 11:45 - 14:00
(2 t 15 min)
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_3015 Katri (10 hlö)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. innovointi, asiakas-/käyttäjälähtöisyys, palvelut ja tuotteet, kohderyhmä, palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, joita sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 1.

Lähiopetuskerrat:
4.9: 13.00-16.00
25.9: 9.00-14.00
23.10: 9.00-14.00
13.11: 9.00-14.00
4.12: 11.45 - 14.00

Tavoitteet

Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.

Sisältö

- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?

Oppimateriaalit

Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson Its Learning-alustalle.

Opetusmenetelmät

- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Essee, jossa otettu haltuun monipuolisten lähteiden avulla aihealueen käsitteitä ja tarkasteltu niitä myös käytännön esimerkkien avulla.
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee 1-5.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja -kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Osallistuminen ja aktiivisuus lähijaksoilla voi vaikuttaa arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä ajallaan.
Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
Lähteiden ja tekoälyn käyttö tehtävissä vastoin kurssin sääntöjä.
(Tekoälyn hyödyntäminen salittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 piirteitä
• Suorittanut annetut tehtävät. Tehtävissä ja niiden suorittamisessa merkittäviä puutteita.
• Opiskelija on osoittanut hyvin rajallista tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääteemoista.
• Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöistä.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.

Arvosanan 2 piirteitä
• Opiskelija on osoittanut rajallista tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääteemoista.
• Opiskelijalla on osittain vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä.
• Opiskelija osoittaa vähäistä kykyä kerätä ja tulkita relevanttia tietoa, joka tukee päätöksentekoa ja pohdintaa siitä, mitä tehtävissä on pyydetty.
• Opiskelijalla on vaikeuksia viestiä ajatuksiaan kirjallisesti lukijalle. Osat tekstistä ovat epäselviä.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 piirteitä
• Opiskelija on osoittanut hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista.
• Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä.
• Opiskelija osoittaa hyvää kykyä hyödyntää tietopohjaisia asiantuntijalähteitä ja soveltaa tietoperustaa käytäntöön.
• Opiskelija pystyy viestimään ajatuksiaan kirjallisesti lukijalle.
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Teksti on selkeästi kirjoitettu ja hyvin jäsennelty.
• Lähdeluettelo ja viitteet ovat AMK:n ohjeistuksen mukaisia.
• Tehtävät on palautettu ajallaan.

Arvosanan 4 piirteitä
• Opiskelija on osoittanut erittäin hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista.
• Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä.
• Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä hyödyntää monipuolisesti tietopohjaisia asiantuntijalähteitä ja soveltaa tietoperustaa käytäntöön.
• Opiskelija pystyy viestimään ajatuksiaan kirjallisesti lukijalle selkeästi ja ammattimaisella tavalla.
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.•
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tehtävissä on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
• Teksti on selkeästi kirjoitettu ja hyvin jäsennelty.
• Lähdeluettelo ja viitteet ovat AMK:n ohjeistuksen mukaisia.
• Tehtävät on palautettu ajallaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 piirteitä
• Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Pystyy tuottamaan uutta ja innovatiivista ajattelua sekä perusteltuja näkemyksiä aiheeseen liittyen.
• Lähdeluettelo ja viitteet ovat AMK:n ohjeistuksen mukaisia.
• Lähikerroilla työskentely on aktiivista, dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Lisätiedot

Yhteydenotot sähköpostitse
anja.boxberg@turkuamk.fi
jenni.m.tuominen@turkuamk.fi

Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot.

Siirry alkuun