Palvelu- tai tuotekonseptointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011604-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Jenni Tuominen
- Anja Boxberg
- Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
- Opintojakso
- 3011604
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2031 Teoriatila avo EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod |
To 25.09.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2031 Teoriatila avo EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod |
To 23.10.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2031 Teoriatila avo EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod |
To 13.11.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2031 Teoriatila avo EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod |
To 04.12.2025 klo 11:45 - 14:00 (2 t 15 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3009, Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3010 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2031 Teoriatila avo EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_3015 Katri (10 hlö) |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. innovointi, asiakas-/käyttäjälähtöisyys, palvelut ja tuotteet, kohderyhmä, palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, joita sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 1.
Lähiopetuskerrat:
4.9: 13.00-16.00
25.9: 9.00-14.00
23.10: 9.00-14.00
13.11: 9.00-14.00
4.12: 11.45 - 14.00
Tavoitteet
Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.
Sisältö
- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?
Oppimateriaalit
Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson Its Learning-alustalle.
Opetusmenetelmät
- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Essee, jossa otettu haltuun monipuolisten lähteiden avulla aihealueen käsitteitä ja tarkasteltu niitä myös käytännön esimerkkien avulla.
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee 1-5.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja -kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Osallistuminen ja aktiivisuus lähijaksoilla voi vaikuttaa arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä ajallaan.
Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
Lähteiden ja tekoälyn käyttö tehtävissä vastoin kurssin sääntöjä.
(Tekoälyn hyödyntäminen salittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 piirteitä
• Suorittanut annetut tehtävät. Tehtävissä ja niiden suorittamisessa merkittäviä puutteita.
• Opiskelija on osoittanut hyvin rajallista tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääteemoista.
• Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöistä.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.
Arvosanan 2 piirteitä
• Opiskelija on osoittanut rajallista tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääteemoista.
• Opiskelijalla on osittain vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä.
• Opiskelija osoittaa vähäistä kykyä kerätä ja tulkita relevanttia tietoa, joka tukee päätöksentekoa ja pohdintaa siitä, mitä tehtävissä on pyydetty.
• Opiskelijalla on vaikeuksia viestiä ajatuksiaan kirjallisesti lukijalle. Osat tekstistä ovat epäselviä.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 piirteitä
• Opiskelija on osoittanut hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista.
• Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä.
• Opiskelija osoittaa hyvää kykyä hyödyntää tietopohjaisia asiantuntijalähteitä ja soveltaa tietoperustaa käytäntöön.
• Opiskelija pystyy viestimään ajatuksiaan kirjallisesti lukijalle.
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Teksti on selkeästi kirjoitettu ja hyvin jäsennelty.
• Lähdeluettelo ja viitteet ovat AMK:n ohjeistuksen mukaisia.
• Tehtävät on palautettu ajallaan.
Arvosanan 4 piirteitä
• Opiskelija on osoittanut erittäin hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista.
• Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä.
• Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä hyödyntää monipuolisesti tietopohjaisia asiantuntijalähteitä ja soveltaa tietoperustaa käytäntöön.
• Opiskelija pystyy viestimään ajatuksiaan kirjallisesti lukijalle selkeästi ja ammattimaisella tavalla.
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.•
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tehtävissä on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
• Teksti on selkeästi kirjoitettu ja hyvin jäsennelty.
• Lähdeluettelo ja viitteet ovat AMK:n ohjeistuksen mukaisia.
• Tehtävät on palautettu ajallaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 piirteitä
• Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Pystyy tuottamaan uutta ja innovatiivista ajattelua sekä perusteltuja näkemyksiä aiheeseen liittyen.
• Lähdeluettelo ja viitteet ovat AMK:n ohjeistuksen mukaisia.
• Lähikerroilla työskentely on aktiivista, dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Lisätiedot
Yhteydenotot sähköpostitse
anja.boxberg@turkuamk.fi
jenni.m.tuominen@turkuamk.fi
Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot.