Palvelu- ja tuotekehitys (5op)
Toteutuksen tunnus: 3011642-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 15.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Jenni Tuominen
- Anja Boxberg
- Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
- Opintojakso
- 3011642
Toteutukselle Palvelu- ja tuotekehitys 3011642-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. kokeilemalla kehittäminen, asiakaslähtöisyys, osallistaminen, palvelumuotoilun menetelmiä sekä omavalintaisia teemoja. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, joita sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 2.
Lähijaksot:
15.1. 9-16
12.3. 9-16
21.5. 9-16
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kasvattaa kehittämistyössä käytettävien työkalujen soveltamisosaamista.
Opiskelija
- ymmärtää ketterien menetelmien filosofian ja hyödyt
- osaa hahmottaa palvelu- ja tuotekehityksessä käytettävien työkalujen merkityksen
- osallistaa eri tahoja kehittämistyöhön
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja osana kehittämistyötä.
Sisältö
- Millainen on palvelun ja tuotteen kehittämisprojektin toimintamalli
- Millaisia keinoja on osallistaa asiakkaat palvelu- ja/tai tuotekehitysprosessiin
- Miten hyödyntää oman organisaation osaamista ja muita sidosryhmiä projektissa
Oppimateriaalit
Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet. Täydennetään opintojakson alustalle.
Opetusmenetelmät
- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esseen kirjoittaminen annettujen kriteerien mukaan sekä valmistautuminen ja osallistuminen lähipäiviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, läsnäolo ja osallistuminen työskentelyyn lähijaksoilla sekä pienryhmissä.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Loppuarvosana määräytyy esseen arvosanan mukaan (asteikko 5-1). Osallistuminen ja aktiivisuus lähikerroilla voi vaikuttaa arvosanaan.
Tekoälypohjaisten sovellusten käyttö:
Esseessä olennaista on tietoperustan ja käytännön yhdistäminen. Vastaat itse työsi tekstistä, sen lähteistä sekä lähteiden käyttöoikeuksista. Voit hyödyntää tekoälypohjaisia palveluita esimerkiksi ideointiin ja tiedonhakuun. Tekoälyä ei kuitenkaan saa käyttää valmiin tekstin tuottamiseen.
Tekoälyn käytöstä tulee ilmoittaa selkeästi:
• Tekstiviittauksissa
• Lähdeluettelossa
Tekoälyn käyttö edellyttää sinulta kriittistä arviointia. Varmista, että tieto on luotettavaa, ajankohtaista ja soveltuu työsi kontekstiin. Tekoälyn tuottamaa tekstiä ei saa esittää omana tuotoksena eikä tekoälyä saa käyttää sisällöntuotantoon.
Tekoälyn käyttö tulee merkitä asianmukaisesti, jotta vältetään plagiointi. Ohjeistuksen vasten toimiminen tulkitaan vilpiksi. Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua.
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava oppimistehtäviin kirjattujen ohjeiden mukaisesti. Jos et ole ilmoittanut tekoälyn käytöstä ohjeiden mukaan, se tulkitaan vilpiksi ja tehtävä hylätään.
Hylätty (0)
Tehtäpalautuksia tekemättä tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin 70 %, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
Tekoälyn hyödyntäminen salittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoivaa, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Oppimistavoitteet noudattavat opetussuunnitelman ja asetettuja tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.
• Valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksoihin on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista että hyödyttävää.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tuotoksen esittäminen on loogista ja selkeää.
• Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
• Valmistautuminen ja osallistuminen lähijaksoihin on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tuotos ja tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Lisätiedot
Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Edeltävyysehtona opinnot syksyn osalta, jotka liittyvät liiketoiminnan konseptointiin, tulee olla suoritettu.