Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS21-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus

Opettaja

  • Mikko Niskanen
  • Riikka Kulmala

Ryhmät

  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • 05.09.2024 09:00 - 12:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
  • 28.11.2024 13:00 - 16:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
  • 29.11.2024 09:00 - 12:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
  • 29.11.2024 13:00 - 16:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kehittänyt osaamistaan joillakin hänelle tärkeillä työelämätaitojen aloilla, joita voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Organisaatioiden rakenteeseen, ilmapiiriin ja kehittämiseen liittyvät taidot sekä strateginen johtaminen
- Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
- Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
- Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
- Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
- HR-tehtävät, kuten rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla

Sisältö

Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, ja osoittaa osaamisensa erilaisilla suoritteilla, joita voivat olla raportit, esseet, esitykset, tai omalle työpaikalle tehtävät, aiheeseen liittyvät materiaalit tai suoritteet, kuten perehdyttämismateriaalit, opetusmateriaalit tms. Lisäksi kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.

Oppimateriaalit

Opiskelijat hakevat oman suunnitelmansa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelijat työskentelevät 5 hengen ryhmissä, joissa perehtyvät annettuihin aihepiireihin, lukevat kirjallisuutta, pitävät lukupiirejä (4 kpl)
Lukupiiriohje löytyy Its:tä.

Viimeisenä kontaktipäivänä ryhmät opettavat annetun teeman koko kurssille. Ryhmä suunnittelee oppimistapahtuman ja tekee fasilitointisuunnitelman jonka opettaja hyväksyy etukäteen (2 viikkoa ennen opetusta eli 15.11. mennessä). Aikaa 1h/ryhmä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmittäiset alustukset aihepiireittäin
Ryhmätyöt
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 10 op = 270h opiskelijan työtä

Kontaktiopetus 4 x 3h = 12h
Ohjauskeskustelut valmistautumisineen 2h
Lukupiirit ja ryhmätyöt 4 x 3h=12h
Itsenäinen työskentely - materiaalin etsiminen, lukeminen, kirjoittaminen 244h
Itsenäiseen työskentelyyn varataan syksyllä (13 viikkoa) = 19h/viikko

Sisällön jaksotus

5.9.24
Aloitus ja työskentely opintojaksolla (Riikka ja Mikko).
Erilaisuuden johtaminen (Mikko)

6.9. - 27.11.
Lukupiirit ja henkilökohtaiset tapaamiset (Mikko, Teams)
Lukupiirien ohjaus (Riikka, Teams)

28.11. Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot (Riikka)

29.11. 9:15 - 12:00 Ryhmien 1 ja 2 esitykset (Organisaatiot ja Johtaminen)
29.11. 13:00 - 16:00 Ryhmien 3 ja 4 esitykset (Tiimit ja HR)

Lukupiirien aikataulu:
1. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 30.9.
2. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.10.
3. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 31.10.
4. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.11

Fasilitointisuunnitelma palautettava 15.11. mennessä

Yksilötyönä tehtävä referaatti palautettava 1.12. mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

Lukupiirin referaatti (yksilötehtävä) 50% arvosanasta
Lukupiirien muistiot (ryhmätehtävä) 25% arvosanasta
Fasilitointi ja esitys (ryhmätehtävä) 25 % arvosanasta

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen tai ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ryhmätöissä teemaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eikä asia välity täysin tehtävästä.
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Itsereflektio puuttuu
Opetus luennointia, muu fasilitointi puuttuu tai ei toimi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö melko hyvin.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Lähteitä on käytetty ja ne on merkitty asianmukaisesti.
Opetus on fasilitoitu osallistavasti ja toimivasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä on tuotu esille keskeinen asiasisältö kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta
Lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti ja lähteet on merkitty asianmukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä johdonmukaisesti perustellen.
Kirjallinen työ selkeä ja looginen.
Opetus ja fasilitointi on toteutettu monipuolisesti ja perustellusti, aiheet käsitelty kattavasti