Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS21-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 05.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2024 - 29.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Mikko Niskanen
Riikka Kulmala
Ryhmät
MKITIS23
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Opintojakso
KH00BS21

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 05.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
LEM_B143 Teoriatila muunto
To 28.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Pe 29.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
LEM_B166 Kullervo
Pe 29.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

5.9.24
Aloitus ja työskentely opintojaksolla (Riikka ja Mikko).
Erilaisuuden johtaminen (Mikko)

6.9. - 27.11.
Lukupiirit ja henkilökohtaiset tapaamiset (Mikko, Teams)
Lukupiirien ohjaus (Riikka, Teams)

28.11. Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot (Riikka)

29.11. 9:15 - 12:00 Ryhmien 1 ja 2 esitykset (Organisaatiot ja Johtaminen)
29.11. 13:00 - 16:00 Ryhmien 3 ja 4 esitykset (Tiimit ja HR)

Lukupiirien aikataulu:
1. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 30.9.
2. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.10.
3. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 31.10.
4. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.11

Fasilitointisuunnitelma palautettava 15.11. mennessä

Yksilötyönä tehtävä referaatti palautettava 1.12. mennessä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kehittänyt osaamistaan joillakin hänelle tärkeillä työelämätaitojen aloilla, joita voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Organisaatioiden rakenteeseen, ilmapiiriin ja kehittämiseen liittyvät taidot sekä strateginen johtaminen
- Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
- Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
- Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
- Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
- HR-tehtävät, kuten rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla

Sisältö

Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, ja osoittaa osaamisensa erilaisilla suoritteilla, joita voivat olla raportit, esseet, esitykset, tai omalle työpaikalle tehtävät, aiheeseen liittyvät materiaalit tai suoritteet, kuten perehdyttämismateriaalit, opetusmateriaalit tms. Lisäksi kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.

Oppimateriaalit

Opiskelijat hakevat oman suunnitelmansa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelijat työskentelevät 5 hengen ryhmissä, joissa perehtyvät annettuihin aihepiireihin, lukevat kirjallisuutta, pitävät lukupiirejä (4 kpl)
Lukupiiriohje löytyy Its:tä.

Viimeisenä kontaktipäivänä ryhmät opettavat annetun teeman koko kurssille. Ryhmä suunnittelee oppimistapahtuman ja tekee fasilitointisuunnitelman jonka opettaja hyväksyy etukäteen (2 viikkoa ennen opetusta eli 15.11. mennessä). Aikaa 1h/ryhmä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmittäiset alustukset aihepiireittäin
Ryhmätyöt
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 10 op = 270h opiskelijan työtä

Kontaktiopetus 4 x 3h = 12h
Ohjauskeskustelut valmistautumisineen 2h
Lukupiirit ja ryhmätyöt 4 x 3h=12h
Itsenäinen työskentely - materiaalin etsiminen, lukeminen, kirjoittaminen 244h
Itsenäiseen työskentelyyn varataan syksyllä (13 viikkoa) = 19h/viikko

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

Lukupiirin referaatti (yksilötehtävä) 50% arvosanasta
Lukupiirien muistiot (ryhmätehtävä) 25% arvosanasta
Fasilitointi ja esitys (ryhmätehtävä) 25 % arvosanasta

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen tai ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ryhmätöissä teemaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eikä asia välity täysin tehtävästä.
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Itsereflektio puuttuu
Opetus luennointia, muu fasilitointi puuttuu tai ei toimi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö melko hyvin.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Lähteitä on käytetty ja ne on merkitty asianmukaisesti.
Opetus on fasilitoitu osallistavasti ja toimivasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä on tuotu esille keskeinen asiasisältö kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta
Lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti ja lähteet on merkitty asianmukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä johdonmukaisesti perustellen.
Kirjallinen työ selkeä ja looginen.
Opetus ja fasilitointi on toteutettu monipuolisesti ja perustellusti, aiheet käsitelty kattavasti

Lisätiedot

Itslearning

Siirry alkuun