Työyhteisöosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS21-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2024 - 05.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2024 - 29.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Riikka Kulmala
- Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- Opintojakso
- KH00BS21
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 05.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011 |
LEM_B143
Teoriatila muunto
|
To 28.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
|
Pe 29.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 29.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
5.9.24
Aloitus ja työskentely opintojaksolla (Riikka ja Mikko).
Erilaisuuden johtaminen (Mikko)
6.9. - 27.11.
Lukupiirit ja henkilökohtaiset tapaamiset (Mikko, Teams)
Lukupiirien ohjaus (Riikka, Teams)
28.11. Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot (Riikka)
29.11. 9:15 - 12:00 Ryhmien 1 ja 2 esitykset (Organisaatiot ja Johtaminen)
29.11. 13:00 - 16:00 Ryhmien 3 ja 4 esitykset (Tiimit ja HR)
Lukupiirien aikataulu:
1. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 30.9.
2. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.10.
3. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 31.10.
4. lukupiiri pidetty ja muistio palautettu 15.11
Fasilitointisuunnitelma palautettava 15.11. mennessä
Yksilötyönä tehtävä referaatti palautettava 1.12. mennessä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kehittänyt osaamistaan joillakin hänelle tärkeillä työelämätaitojen aloilla, joita voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Organisaatioiden rakenteeseen, ilmapiiriin ja kehittämiseen liittyvät taidot sekä strateginen johtaminen
- Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
- Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
- Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
- Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
- HR-tehtävät, kuten rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla
Sisältö
Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, ja osoittaa osaamisensa erilaisilla suoritteilla, joita voivat olla raportit, esseet, esitykset, tai omalle työpaikalle tehtävät, aiheeseen liittyvät materiaalit tai suoritteet, kuten perehdyttämismateriaalit, opetusmateriaalit tms. Lisäksi kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.
Oppimateriaalit
Opiskelijat hakevat oman suunnitelmansa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelijat työskentelevät 5 hengen ryhmissä, joissa perehtyvät annettuihin aihepiireihin, lukevat kirjallisuutta, pitävät lukupiirejä (4 kpl)
Lukupiiriohje löytyy Its:tä.
Viimeisenä kontaktipäivänä ryhmät opettavat annetun teeman koko kurssille. Ryhmä suunnittelee oppimistapahtuman ja tekee fasilitointisuunnitelman jonka opettaja hyväksyy etukäteen (2 viikkoa ennen opetusta eli 15.11. mennessä). Aikaa 1h/ryhmä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmittäiset alustukset aihepiireittäin
Ryhmätyöt
Itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus 10 op = 270h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 4 x 3h = 12h
Ohjauskeskustelut valmistautumisineen 2h
Lukupiirit ja ryhmätyöt 4 x 3h=12h
Itsenäinen työskentely - materiaalin etsiminen, lukeminen, kirjoittaminen 244h
Itsenäiseen työskentelyyn varataan syksyllä (13 viikkoa) = 19h/viikko
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Lukupiirin referaatti (yksilötehtävä) 50% arvosanasta
Lukupiirien muistiot (ryhmätehtävä) 25% arvosanasta
Fasilitointi ja esitys (ryhmätehtävä) 25 % arvosanasta
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen tai ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ryhmätöissä teemaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eikä asia välity täysin tehtävästä.
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Itsereflektio puuttuu
Opetus luennointia, muu fasilitointi puuttuu tai ei toimi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö melko hyvin.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Lähteitä on käytetty ja ne on merkitty asianmukaisesti.
Opetus on fasilitoitu osallistavasti ja toimivasti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä on tuotu esille keskeinen asiasisältö kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta
Lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti ja lähteet on merkitty asianmukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä johdonmukaisesti perustellen.
Kirjallinen työ selkeä ja looginen.
Opetus ja fasilitointi on toteutettu monipuolisesti ja perustellusti, aiheet käsitelty kattavasti
Lisätiedot
Itslearning