Siirry suoraan sisältöön

Tietoasiantuntijuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY63-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 13.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Pauliina Isomäki
Ryhmät
MKITIS23
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
DKITIS24
Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opintojakso
KH00BY63

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tietoasiantuntijuus KH00BY63-3005
LEM_A308 Oppimistila BYOD
To 30.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tietoasiantuntijuus KH00BY63-3005
Etä
To 06.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tietoasiantuntijuus KH00BY63-3005
LEM_A308 Oppimistila BYOD
To 17.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tietoasiantuntijuus KH00BY63-3005
Etä
Pe 09.05.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Varapäivä - Tietoasiantuntijuus KH00BY63-3005
Etä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito: lähdekritiikki
Avoin tiede ja tutkimus
Julkaisumetriikan käsitteet
Tiedon rakentuminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä

Sisältö

Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h
ryhmätehtävät 60 h
yksilötehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu 75 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutustu kirjallisuuskatsaukseen (hyväksytty/hylätty)
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 50%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa (hyv/hyl)
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 50%

Hylätty (0)

Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Lisätiedot

Tehtävien palautuksesta ja arvioinnista:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa.
Hyväksytty/hylätty -perusteella arvioidun tehtävän puuttuminen alentaa koko kurssin arvosanaa -1.

Siirry alkuun