Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurisuus asiakastyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: KH00CQ23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Ritva Hyttinen
Ryhmät
MKITIS24
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Opintojakso
KH00CQ23

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Luento, Monikulttuurisuus asiakastyössä KH00CQ23-3003
LEM_A313 Oppimistila byod
Pe 26.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Luento, Monikulttuurisuus asiakastyössä KH00CQ23-3003
LEM_B163 Vellamo muunto
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Luento, Monikulttuurisuus asiakastyössä KH00CQ23-3003
LEM_B163 Vellamo muunto
To 13.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Luento, Monikulttuurisuus asiakastyössä KH00CQ23-3003
LEM_B163 Vellamo muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso muodostuu seuraavista elementeistä
- lähitapaamiset
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät
- väliraportti
- loppuarviointi

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Lähitapaamiset to 28.8. klo 9-12; pe 26.9. klo 13-16; pe 24.10. klo 9-12; to 13.11. klo 9-12

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selostaa monikulttuurisen asiakastyön periaatteen
- koota asukastietoja ja kirjastotilastoja asiakastyön tueksi
- arvioida kirjaston asiakastyötä
- tuottaa asiakaslähtöistä kirjastopalvelua

Sisältö

- monikulttuurisen kirjaston periaatteet
- tilastotiedon kokoaminen ja analysointi
- arviointityökalut
- asiakaslähtöisyys kirjastotyössä

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä lähituntientien menetelminä ovat johdatukset, keskustelut ja ideapajat. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä, johon liittyy vertaispalaute sekä ryhmätyöskentelyä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävissä.

Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 127 tuntia oppimistyötä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, jolla pyritään kattamaan kaikki osa-alueet
- osallistuminen ja aktiivisuus kontaktitunneilla
- opintojakson aikataulujen noudattaminen
- oppimistehtävien ohjeiden seuraaminen
- aktiivisuus ryhmätehtävissä
- laadukkuus ja oma-aloitteisuus itsenäisissä tehtävissä

Siirry alkuun