Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS69-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
-
MKITIS24Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- 14.02.2025 13:00 - 16:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
- 06.03.2025 09:00 - 12:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
- 20.03.2025 13:00 - 16:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
- 25.04.2025 13:00 - 16:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
- 08.05.2025 09:00 - 12:00, Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- Osaa soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- Osaa käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- Ymmärtää kirjastoaineistojen markkinoinnin merkityksen
- Osaa kuvailevan metatiedon perusteet ja ymmärtää sen merkityksen tiedonhaussa
Sisältö
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi
Kuvaileva metatieto
Oppimateriaalit
Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970
Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954
Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet
Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen
Kirjaston kokoelmatyön luonne kiertotalouden osana
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h
Sisällön jaksotus
Kuvaileva metatieto
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kevään 2025 osuudessa käsitellään kokoelmien kehittämistä ja avaamista (ryhmät MKITIS24 ja DKITIS24)
Syksyllä 2025 kurssi jatkuu metatiedon osuudella (MKITIS24).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti
Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %
Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.