Skip to main content

Collection Development and Descriptive Metadata (10 cr)

Code: KH00BS69-3007

General information


Enrollment
02.12.2024 - 13.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
7 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Library and Information Services
Teachers
Kati Haanpää
Pauliina Isomäki
Course
KH00BS69

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 14.02.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
EDU_3034 Helena muunto byod
Thu 06.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
LEM_B163 Vellamo muunto
Thu 20.03.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
Etä
Fri 25.04.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
Etä
Thu 08.05.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007
Etä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kuvaileva metatieto
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit

Kirjastoaineistojen markkinointi

Objective

Having completed the course the student
- is able to design physical and digital library material services
- is able to use various methods in developing and assessing collections
- understands the basics of descriptive metadata and its role in information retrieval
- is able to market and promote collections for various customer groups

Content

Developing library collections
Licensing of e-resources
Marketing library services
Descriptive metadata

Materials

Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970

Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954

Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet

Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen
Kirjaston kokoelmatyön luonne kiertotalouden osana

Student workload

Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %

Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.

Failed (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Further information

Kevään 2025 osuudessa käsitellään kokoelmien kehittämistä ja avaamista (ryhmät MKITIS24 ja DKITIS24)
Syksyllä 2025 kurssi jatkuu metatiedon osuudella (MKITIS24).

Go back to top of page