Collection Development and Descriptive Metadata (10 cr)
Code: KH00BS69-3007
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 13.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 7 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Kati Haanpää
- Pauliina Isomäki
- Course
- KH00BS69
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 14.02.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007 |
EDU_3034
Helena muunto byod
|
Thu 06.03.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Thu 20.03.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007 |
Etä
|
Fri 25.04.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007 |
Etä
|
Thu 08.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kokoelmien kehittäminen ja kuvaileva metatieto KH00BS69-3007 |
Etä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kuvaileva metatieto
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi
Objective
Having completed the course the student
- is able to design physical and digital library material services
- is able to use various methods in developing and assessing collections
- understands the basics of descriptive metadata and its role in information retrieval
- is able to market and promote collections for various customer groups
Content
Developing library collections
Licensing of e-resources
Marketing library services
Descriptive metadata
Materials
Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970
Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954
Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet
Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto
Teaching methods
Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen
Kirjaston kokoelmatyön luonne kiertotalouden osana
Student workload
Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti
Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %
Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.
Failed (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Further information
Kevään 2025 osuudessa käsitellään kokoelmien kehittämistä ja avaamista (ryhmät MKITIS24 ja DKITIS24)
Syksyllä 2025 kurssi jatkuu metatiedon osuudella (MKITIS24).