Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen tutkimustyön perusteet ja kestävä kehitys (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CO59-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikkokoulutus

Opettaja

  • Krista Salo-Tuominen

Ryhmät

  • PBIOS23B
    Bioanalyytikko (AMK), S23B
  • PBIOS23A
    Bioanalyytikko (AMK), S23A
  • 25.09.2024 10:00 - 14:00, Kliinisen tutkimustyön perusteet

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä. Opiskelija osaa tulkita tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia.

Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen mukaisen toiminnan omassa työssään ja toiminnassaan.

Sisältö

- tiedonhaku
- lähdekritiikki
- lähdemerkinnät
- tilastojen esittäminen ja luku
- tieteellisen artikkelin lukeminen

Kestävän kehityksen ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma kliinisessä laboratoriotyössä ja omassa toiminnassa.

Oppimateriaalit

Kaikki käytettävä oppimateriaali löytyy oppimisalustalta (Itslearning)

Opetusmenetelmät

Itsenäisten tehtävien tekeminen itslearning-alustalla, aktiivinen osallistuminen opetukseen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arviointi perustuu tenttiin sekä oppimistehtäviin. Opintojaksossa on verkkotentti, jonka arvosana on 50% opintojakson arvosanasta. Loppu 50% arvioinnista perustuu oppimistehtävien (1-5) tekemiseen ja niiden laatuun. Ajoissa palautettu ja ohjeistuksen mukaan tehty työ vastaa arvosanaa 5. Kerran korjattavaksi lähetetty ja vastoin ohjeistusta tehty työ vastaa arvosanaa 4 jne. Mikäli työssä on käytetty plagiointia, on arvosana kyseisestä työstä 0.

Myöhässä palautettu työ on -1p. tentin loppupisteistä.

Opintojakson toteutusaika on 1.8.2024 – 31.12.2024. Mikäli opintojakso ei valmistu toteutusajan puitteissa, opintojakso suoritetaan seuraavassa toteutuksessa syksyllä 2024.

Tentti on 1.11.2024 klo 10-12 välisenä aikana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Teorian soveltaminen itsenäisten tehtävien tekemisessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisista korvaavuuksista tulee keskustella hyvissä ajoin ennen opintojakson aloitusta opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kliinisen tutkimustyön perusteet 2 op = 54h
Kestävä kehitys 1op=27h opiskelijan työtä

Opetus koostuu sekä teoriaopinnoista että harjoitustöistä.

Sisällön jaksotus

- Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- Opiskelija osaa tulkita tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia ja ymmärtää miten tilastollisia menetelmiä voidaan tutkimustyössä hyödyntää
- Opintojakson aikana opiskelijan tulee osoittaa valmius aloittaa opinnäytetyöprosessi keväällä 2025. Valmiuteen kuuluuopintojakson sisällön hallinta (ks. alta) sekä opinnäytetyöprosessin edellyttämän kielitaidon osoittaminen.

Sisältö:
- tiedonhaku
- lähdekritiikki
- lähdemerkinnät
- tilastojen esittäminen ja luku
- tieteellisen artikkelin lukeminen
- eettisyys tiedon esittämisessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikkien tehtävien viimeinen palautuspäivä löytyy oppimisalustalta.

Kaikenlainen vilppi itsenäisten tehtävien suorittamisessa on kielletty. Vilpiksi katsotaan myös lähde-, tai muun aineiston plagiointi opintosuorituksissa.

Vilppiin syyllistynyt opiskelija voidaan poistaa opintojaksolta ja hänen suorituksensa voidaan hylätä. Opintosuoritus voidaan hylätä myös silloin, kun vilppi tai plagiointi havaitaan vasta suorituksen luovuttamisen jälkeen.

Hylätty (0)

- Tentistä hylätty suoritus ja oppimistehtäviä ei ole palautettu opintojakson toteutusajan puitteissa.
- Opiskelija ei osoita valmiuksia opintojakson sisällöistä (tiedonhaku, lähdekritiikki, lähdemerkinnät, tilastojen esittäminen ja luku, eettinen työskentelytapa).
- Opsikelija ei osoita kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tehtävien antojen tietoperustaa
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa