Kliinisen tutkimustyön perusteet ja kestävä kehitys (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CO59-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
-
PBIOS23BBioanalyytikko (AMK), S23B
-
PBIOS23ABioanalyytikko (AMK), S23A
- 25.09.2024 10:00 - 14:00, Kliinisen tutkimustyön perusteet
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä. Opiskelija osaa tulkita tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia.
Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen mukaisen toiminnan omassa työssään ja toiminnassaan.
Sisältö
- tiedonhaku
- lähdekritiikki
- lähdemerkinnät
- tilastojen esittäminen ja luku
- tieteellisen artikkelin lukeminen
Kestävän kehityksen ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma kliinisessä laboratoriotyössä ja omassa toiminnassa.
Oppimateriaalit
Kaikki käytettävä oppimateriaali löytyy oppimisalustalta (Itslearning)
Opetusmenetelmät
Itsenäisten tehtävien tekeminen itslearning-alustalla, aktiivinen osallistuminen opetukseen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi perustuu tenttiin sekä oppimistehtäviin. Opintojaksossa on verkkotentti, jonka arvosana on 50% opintojakson arvosanasta. Loppu 50% arvioinnista perustuu oppimistehtävien (1-5) tekemiseen ja niiden laatuun. Ajoissa palautettu ja ohjeistuksen mukaan tehty työ vastaa arvosanaa 5. Kerran korjattavaksi lähetetty ja vastoin ohjeistusta tehty työ vastaa arvosanaa 4 jne. Mikäli työssä on käytetty plagiointia, on arvosana kyseisestä työstä 0.
Myöhässä palautettu työ on -1p. tentin loppupisteistä.
Opintojakson toteutusaika on 1.8.2024 – 31.12.2024. Mikäli opintojakso ei valmistu toteutusajan puitteissa, opintojakso suoritetaan seuraavassa toteutuksessa syksyllä 2024.
Tentti on 1.11.2024 klo 10-12 välisenä aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Teorian soveltaminen itsenäisten tehtävien tekemisessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisista korvaavuuksista tulee keskustella hyvissä ajoin ennen opintojakson aloitusta opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kliinisen tutkimustyön perusteet 2 op = 54h
Kestävä kehitys 1op=27h opiskelijan työtä
Opetus koostuu sekä teoriaopinnoista että harjoitustöistä.
Sisällön jaksotus
- Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- Opiskelija osaa tulkita tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia ja ymmärtää miten tilastollisia menetelmiä voidaan tutkimustyössä hyödyntää
- Opintojakson aikana opiskelijan tulee osoittaa valmius aloittaa opinnäytetyöprosessi keväällä 2025. Valmiuteen kuuluuopintojakson sisällön hallinta (ks. alta) sekä opinnäytetyöprosessin edellyttämän kielitaidon osoittaminen.
Sisältö:
- tiedonhaku
- lähdekritiikki
- lähdemerkinnät
- tilastojen esittäminen ja luku
- tieteellisen artikkelin lukeminen
- eettisyys tiedon esittämisessä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikkien tehtävien viimeinen palautuspäivä löytyy oppimisalustalta.
Kaikenlainen vilppi itsenäisten tehtävien suorittamisessa on kielletty. Vilpiksi katsotaan myös lähde-, tai muun aineiston plagiointi opintosuorituksissa.
Vilppiin syyllistynyt opiskelija voidaan poistaa opintojaksolta ja hänen suorituksensa voidaan hylätä. Opintosuoritus voidaan hylätä myös silloin, kun vilppi tai plagiointi havaitaan vasta suorituksen luovuttamisen jälkeen.
Hylätty (0)
- Tentistä hylätty suoritus ja oppimistehtäviä ei ole palautettu opintojakson toteutusajan puitteissa.
- Opiskelija ei osoita valmiuksia opintojakson sisällöistä (tiedonhaku, lähdekritiikki, lähdemerkinnät, tilastojen esittäminen ja luku, eettinen työskentelytapa).
- Opsikelija ei osoita kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tehtävien antojen tietoperustaa
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa