Strateginen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3191042-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 16.09.2024
Ajoitus
17.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Keijo Varis
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
- 24.09.2024 09:00 - 16:15, Strateginen johtaminen 3191042-3007
- 04.11.2024 09:00 - 16:15, Strateginen johtaminen 3191042-3007
Tavoitteet
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa strategisen johtamisen eri näkemyksiä ja uusimpia trendejä
- osaa määritellä strategisen johtamisen ulottuvuudet ja niiden merkityksen liiketoiminnassa
- tunnistaa toimintaympäristön ja siinä tapahtuvien muutosten merkityksen (mm. globalisaatio ja digitalisaatio) sekä osaa analysoida ja ehdottaa uusia strategisia vaihtoehtoja johtamiseen
- osaa johtaa henkilöstöä strategian mukaisesti (SHRM)
Sisältö
- Muutokset liiketoimintaympäristöissä
- Strategisen päätöksenteon ja johtamisen mallit ja teoriat sekä uusimmat trendit
- Strategian luominen, toteuttaminen sekä arviointi ja muutosehdotusten tekeminen
- Strateginen henkilöstöjohtaminen
Oppimateriaalit
Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Kaikki muu materiaali, joka on ITSLEARNINGIN Resurssit -välilehden alla. Pääosa oppimateriaalista on ITSLEARNINGISSÄ.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -oppimisjärjestelmään siellä mainitussa aikataulussa niille varattuihin palautuslaatikoihin. Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
INNOPEDA: monipuoliset oppimismenetelmät.
Tällä opinojaksolla painotetaan sitä, että organisaatioiden strategioiden tulee olla pitkällä tähtäimellä paitsi sellaisia, että niillä saavutetaan markkinoilla kilpailuetu muihin toimijoihin nähden, myös taloudellisesti kannattavia, laillisia, eettisiä, henkilöstön työhyvinvointi, ja myös luonnon kestokyky huomioivia. Se voi tapahtua esimerkiksi käyttämällä uusiutuvia energioita ja raaka-aineita, kierrättämällä materiaaleja ja ylipäätään minimoimalla kaikenlainen hukka ja tarpeeton materiaalien/energian käyttö. Eli strategoiden tulee olla monipuolisesti "kestäviä".
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
E vaihtoehtoista tapaa suorittaa opintojakso. Hyväksiluku vastaavan opintojakson alle 5 vuoden vanhalla suoritustodistuksella tosin mahdollista kokonaan tai osittain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSÄ mainitut tehtävät ja STQ-testi.
5 op=135 tuntia opiskelijan työtä, josta 16 tuntia menee kontaktiopetukseen ja loput 119 tuntia opiskelijalta kuluu itsenäiseen opiskeluun ja oppimistehtävien tekemiseen.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on YLIKES24 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl, jos tilaa suhteessa maksimiopiskelijamäärään jää jäljelle.
Ti 24.9.2024, klo 9-16 (EDU_2027) ja Ma 4.11.2024, klo 9 – 16 (EDU_2027)
.
Opintojakson tavoitteet, sisältö ja rakenne:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus
Tämä opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNIN-oppimisjärjestelmään siellä mainitussa aikataulussa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestinnässä opettajaan päin suositaan sähköpostia tällä opintojaksolla:
keijo.varis@turkuamk.fi
Opintojakso on YLIKES24 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl, jos tilaa on suhteessa maksimiopiskelijamäärään.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisällön kattavuus, teoriavastaavuus ja laatu sekä omien esimerkkien kattavuus, syvällisyys ja reflektiivisyys. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen aritmeettisesta keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. ITSLEARNINGIin toteutussuunnitelmassa on kuvattu koko opintojakson arvosanan muodostuminen ja opintojakson kunkin kontaktipäivän yhteydessä opettaja selvittää, millainen on ideaalinen eli arvosanaan 5 johtava kunkin oppimistehtävän vastauksen rakenne. Ideaalivastauksen sisältöä opettaja sen sijaan ei paljasta, koska se on oppimistehtävän varsinainen arvioinnin kohde.
Hylätty (0)
Opiskelija(t) ei /eivät ole palauttanut kaikkia oppimistehtäviä. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset eivät vastaa tehtäviä, ovat liian yleisiä, eivätkä vastaa kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija(t) on/ovat palauttanut/palauttaneet kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset vastaavat annettuja tehtäviä, mutta ovat melko yleisiä/pinnallisia ja vastaavat vain jossain määrin kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät vain pinnallista keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omissa organisaatioissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija(t) on/ovat palauttanut/palauttaneet kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset vastaavat tehtävää ja ovat syvällisiä ja vastaavat hyvin/kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omassa organisaatiossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija(t) on/ovat palauttanut/palauttaneet kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset ovat olennaisia ja syvällisiä tehtävänannon kannalta ja vastaavat erittäin hyvin/kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista opintoryhmän omissa organisaatioissa. Lisäksi oppimistehtävien vastaukset saattavat sisältää myös teorioita ja näkökulmia, jotka ovat tehtävän kannalta merkityksellisiä, mutta joita ei ole käsitelty kontaktiopetuksessa tai ITSLEARNINGI-oppimateriaalissa, kuitenkaan opintojaksolla käsiteltyjä ja annettuja teorioita hylkäämättä tai laiminlyömättä vastauksessa. Toisin sanoen opiskelija(t) on (ovat) osallistunut (osallistuneet) tarjotun oppimateriaalin lisäksi syvälliseen ja laaja-alaiseen itseopiskeluun hylkäämättä opintojaksolla tarjottua oppimateriaalia.