Skip to main content

Strategic Management (5 cr)

Code: 3191042-3007

General information


Enrollment
01.05.2024 - 16.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.09.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
Master of Business Administration, Business Development
Teachers
Keijo Varis
Course
3191042

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 14 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 24.09.2024 time 09:00 - 16:15
(7 h 15 min)
Strateginen johtaminen 3191042-3007
EDU_2027 Frans muunto byod
Mon 04.11.2024 time 09:00 - 16:15
(7 h 15 min)
Strateginen johtaminen 3191042-3007
EDU_2027 Frans muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso on YLIKES24 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl, jos tilaa suhteessa maksimiopiskelijamäärään jää jäljelle.

Ti 24.9.2024, klo 9-16 (EDU_2027) ja Ma 4.11.2024, klo 9 – 16 (EDU_2027)
.

Opintojakson tavoitteet, sisältö ja rakenne:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi

Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus

Tämä opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNIN-oppimisjärjestelmään siellä mainitussa aikataulussa.

Objective

The aim with this course is to provide the students with perspectives on strategic management thinking through current developments both theoretically and practically.
After completing this course the student
•knows the key theories on strategic thinking, strategy formulation, strategic and change management
•is able to create and develop a strategy taking into account the roles and impact of the internal and external environment
•is able to use the techniques for making strategic decisions which are in line with the organization's vision and mission

Content

Core content:
•the discipline of strategic thinking
•the key theories and perspectives on strategic management
•central elements of strategy, process of strategic management, dynamics of strategy process and the tools and models of strategy work

Materials

Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Kaikki muu materiaali, joka on ITSLEARNINGIN Resurssit -välilehden alla. Pääosa oppimateriaalista on ITSLEARNINGISSÄ.

Teaching methods

Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -oppimisjärjestelmään siellä mainitussa aikataulussa niille varattuihin palautuslaatikoihin. Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.

Exam schedules

Ei tenttejä.

Pedagogic approaches and sustainable development

INNOPEDA: monipuoliset oppimismenetelmät.
Tällä opinojaksolla painotetaan sitä, että organisaatioiden strategioiden tulee olla pitkällä tähtäimellä paitsi sellaisia, että niillä saavutetaan markkinoilla kilpailuetu muihin toimijoihin nähden, myös taloudellisesti kannattavia, laillisia, eettisiä, henkilöstön työhyvinvointi, ja myös luonnon kestokyky huomioivia. Se voi tapahtua esimerkiksi käyttämällä uusiutuvia energioita ja raaka-aineita, kierrättämällä materiaaleja ja ylipäätään minimoimalla kaikenlainen hukka ja tarpeeton materiaalien/energian käyttö. Eli strategoiden tulee olla monipuolisesti "kestäviä".

Completion alternatives

E vaihtoehtoista tapaa suorittaa opintojakso. Hyväksiluku vastaavan opintojakson alle 5 vuoden vanhalla suoritustodistuksella tosin mahdollista kokonaan tai osittain.

Student workload

Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSÄ mainitut tehtävät ja STQ-testi.

5 op=135 tuntia opiskelijan työtä, josta 16 tuntia menee kontaktiopetukseen ja loput 119 tuntia opiskelijalta kuluu itsenäiseen opiskeluun ja oppimistehtävien tekemiseen.

Evaluation methods and criteria

Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisällön kattavuus, teoriavastaavuus ja laatu sekä omien esimerkkien kattavuus, syvällisyys ja reflektiivisyys. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen aritmeettisesta keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. ITSLEARNINGIin toteutussuunnitelmassa on kuvattu koko opintojakson arvosanan muodostuminen ja opintojakson kunkin kontaktipäivän yhteydessä opettaja selvittää, millainen on ideaalinen eli arvosanaan 5 johtava kunkin oppimistehtävän vastauksen rakenne. Ideaalivastauksen sisältöä opettaja sen sijaan ei paljasta, koska se on oppimistehtävän varsinainen arvioinnin kohde.

Failed (0)

Opiskelija(t) ei /eivät ole palauttanut kaikkia oppimistehtäviä. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset eivät vastaa tehtäviä, ovat liian yleisiä, eivätkä vastaa kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija(t) on/ovat palauttanut/palauttaneet kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset vastaavat annettuja tehtäviä, mutta ovat melko yleisiä/pinnallisia ja vastaavat vain jossain määrin kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät vain pinnallista keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omissa organisaatioissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija(t) on/ovat palauttanut/palauttaneet kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset vastaavat tehtävää ja ovat syvällisiä ja vastaavat hyvin/kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista omassa organisaatiossa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija(t) on/ovat palauttanut/palauttaneet kaikki oppimistehtävät. Oppimistehtäviin palautetut vastaukset ovat olennaisia ja syvällisiä tehtävänannon kannalta ja vastaavat erittäin hyvin/kattavasti kurssilla käsiteltyjä teorioita/kysymyksiä ja sisältävät kattavaa/syvällistä keskustelua/pohdintaa henkilökohtaisista kokemuksista/tilanteista opintoryhmän omissa organisaatioissa. Lisäksi oppimistehtävien vastaukset saattavat sisältää myös teorioita ja näkökulmia, jotka ovat tehtävän kannalta merkityksellisiä, mutta joita ei ole käsitelty kontaktiopetuksessa tai ITSLEARNINGI-oppimateriaalissa, kuitenkaan opintojaksolla käsiteltyjä ja annettuja teorioita hylkäämättä tai laiminlyömättä vastauksessa. Toisin sanoen opiskelija(t) on (ovat) osallistunut (osallistuneet) tarjotun oppimateriaalin lisäksi syvälliseen ja laaja-alaiseen itseopiskeluun hylkäämättä opintojaksolla tarjottua oppimateriaalia.

Further information

Viestinnässä opettajaan päin suositaan sähköpostia tällä opintojaksolla:
keijo.varis@turkuamk.fi

Opintojakso on YLIKES24 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl, jos tilaa on suhteessa maksimiopiskelijamäärään.

Go back to top of page