Uudistuva lähijohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CD77-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
22.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
- 23.09.2024 09:00 - 16:15, Uudistuva lähijohtaminen MS00CD77-3003
- 05.11.2024 09:00 - 16:15, Uudistuva lähijohtaminen MS00CD77-3003
- 05.11.2024 12:00 - 16:00, Uudistuva lähijohtaminen MS00CD77-3003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa työyhteisöön vaikuttavia tekijöitä
• osaa johtaa monimuotoista tiimiä
• osaa soveltaa metodeja/työkaluja työyhteisön toimivuuden tukemiseksi
• osaa peilata ja hyödyntää tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä julkaisuja) omissa toimintaympäristöissä
Sisältö
• Rakentava vuorovaikutus
• Monimuotoisuus työyhteisöissä
• Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
• Itsensä johtaminen
• Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa organisaation virtuaalisuus
Oppimateriaalit
Tieteelliset johtamiseen liittyvät artikkelit sekä suomeksi että englanniksi
Opetusmenetelmät
Oppimismentelmät ovat toiminnallisia ja opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita yksinään ja ryhmissään. Koko opintojakson läpi harjoitellaan itsensäjohtamisen taitoja omaa kehittymistä reflektoiden.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson aikana käsitellään tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä julkaisuja) peilaten niitä omiin toimintaympäristöihin. Teorioista, omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähitapaamisissa sekä
virtuaalisesti käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opetuspäivien välissä tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä visuaalinen posteriesitys johtamistaidoista sekä harjoitellaan itsensä johtamisen taitoja reflektiopäiväkirjan muodossa.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä (lyhyt aiheeseen johdatteleva)
Yksilötyö: Reflektiivinen oppimispäiväkirja
Ryhmätyö: Visuaalinen posteriesitys
Yhteensä 135h
Sisällön jaksotus
Opintojakson opetuspäivät pidetään 23.9.2024 klo 9-16 ja 5.11.2024 klo 9-16, Kupittaan kampuksella. (tarkista tila Tuudosta)
Huom! Etänä tehtävä ennakkotehtävä aukeaa viim. 16.9.2024.
Sisältö:
• Johtajuuden potentiaalin arviointi
• Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
• Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa monimuotoisuus (DEIB) ja virtuaalisuus.
Kaikkien on mahdollisuus tehdä Thomaksen HPTI-analyysi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
HUOM! Tämä OJ oli ennen nimellä Innostava työyhteisö. Jos olet suorittanut Innostavan työyhteisön, niin et voi enää osallistua tähän.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana koostuu opiskelijan itsearviosta, ryhmän vertaisarviosta sekä kouluttajan arviosta.
Arvioinnissa arvioidaan aktiivisuutta (ennakkotehtävä HYV/HYL), yhteistyökykyä
(ryhmätyö 40%) sekä kykyä yhdistää teoriaa ja omia näkemyksiä (analysointi, kritiikki, uudet ideat
omaan työhön reflektiopäiväkirjassa 60%).
Arvioinnin kohteena ovat keskustelut, ryhmätyö ja pv-kirja-reflektointi.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Huom! Oppimistehtävien deadlinesta myöhästyminen ei vaikuta arvosanaan, mutta opettajat eivät anna tässä tapauksessa kirjallista palautetta, vain arvosanan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
YKSILÖTEHTÄVÄT
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Pohdinta on yleistä. Yhteyksiä työelämän ja teorian välillä ei osata esittää. Analyyttinen ote puuttuu.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Henkilökohtaisesta kehittymisestä vain vähän pohdintaa ja sekin yleisellä tasolla ilman analyyttistä ja reflektoivaa otetta.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee riittävästi valitun teeman pääkohtia. Sisältö ja esitystapa on jonkin verran puutteellinen. Lähdemerkinnät puutteelliset.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: noudattaa ohjeistusta, ilmentää analyyttistä pohdintaa ja arviointia. Reflektio luo yhteyksiä teorian ja kokemuksien välille, mutta ne ovat joskus liian ilmeisiä tai selkeitä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Esittää ideoita, miten opittua hyödyntää henkilökohtaisessa kehittymisessä.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee asianmukaisesti tärkeimmät valitun teeman pääkohdat. Hyödynnetty useita lähteitä. Tuotos on tarkoituksenmukainen ja ymmärrettävä. Lähdemerkinnät tehty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Rikas sisällöltään, oivaltavaa analyysiä ja kriittistäkin arviointia sekä selkeät yhteydet tosielämän tilanteiden ja teorian välillä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Merkinnät ovat korkealaatuisia ja koostuvat henkilökohtaisista pohdinnoista, jotka yhdistävät todellisen elämän, oppimisen ja teorian. Sisältää myös oman osaamisen edelleen kehittämisen pohdintoja.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esitetään tiiviisti, mutta perusteellisesti valitun teeman pääkohdat. Pääkohdat ilmentävät kriittistä lähdevalintaa. Kerronta ja visuaalinen toteutus on mukaansatempaavaa. Tuotos ilmentää selkeästi toimivaa ja yhtenäistä tiimityötä. Lähdeviittaukset merkitty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu erittäin aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.