Siirry suoraan sisältöön

Naisen hoito- ja kätilötyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY29-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

18.09.2024 - 26.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kätilökoulutus

Opettaja

  • Hanna Koivikko
  • Satu Halonen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PKÄTIS22
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 18.09.2024 09:00 - 11:30, Info + Tutoriaali 1 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 04.10.2024 10:00 - 11:30, Sikiöseulonnat - Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 04.10.2024 12:30 - 15:00, Tutoriaali 1 purku + Tutoriaali 2 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 11.11.2024 09:00 - 11:30, Tutoriaali 2 purku + Tutoriaali 3 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 13.11.2024 08:15 - 09:45, Pienryhmä 1, 1. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 13.11.2024 10:00 - 11:30, Pienryhmä 2, 1. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 21.11.2024 08:15 - 09:45, Pienryhmä 2, 2. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 21.11.2024 10:00 - 11:30, Pienryhmä 1, 2. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 22.11.2024 09:00 - 11:30, Tutoriaali 3 purku + loppureflektio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 26.11.2024 08:15 - 09:45, Pienryhmä 1, GYN 1 - Simulaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005
  • 26.11.2024 10:00 - 11:30, Pienryhmä 2, GYN 1 - Simulaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005

Tavoitteet

Naisen hoito- ja kätilötyö 5 op KNAKÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Tunnistaa eri-ikäisten naisten terveyteen vaikuttavia yksilöllisiä, kulttuurisia ja ympäristöllisiä tekijöitä
· Edistää naisen terveyttä ja yhteiskunnallista hyvinvointia ja ymmärtää naisen terveyden merkityksen koko perheen terveyden kannalta
· Osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin
· Osaa kohdata kulttuuritaustaltaan erilaisia yksilöitä ja perheitä, ja ymmärtää kulttuuristen piirteiden moninaisuuden kätilötyössä
· Pystyy ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnin muutoksia sekä osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla moniammatillisesti
· Osaa toimia kätilötyön arvojen ja periaatteiden mukaisesti
· Osaa ohjata naista ja kumppania perhesuunnittelussa asiakaslähtöisesti

Sisältö

Sisältö

Seksuaali- ja lisääntymisterveys naisen eri elämänvaiheissa
• Naisen elämänkaareen liittyvät terveysriskit, ongelmat ja kätilötyö
• Nais- ja perhelähtöisyys
• Perheiden moninaisuus
• Kätilötyön ammatilliset arvot, eettiset ohjeet ja periaatteet ja niiden mukainen toiminta
• Yksilön, perheen ja yhteiskunnan seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvät kulttuuriset tekijät
• Kulttuuriset voimavarat ja haasteet naisen hoitotyössä
• Eettiset ristiriitatilanteet kätilötyössä

Gynekologisen potilaan kätilötyö
• Naistentautien hoitoympäristöt ja hoitopolut
• Gynekologisen potilaan hoitoprosessin erityispiirteet
• Gynekologiset sairaudet ja niiden hoito
• Lapsettomuus ja sen hoito
• Raskauden keskeytyminen ja keskeyttäminen ja niiden hoito
• Kliiniset taidot naistentautipotilaan hoidossa
• Gynekologia ja endokrinologia

Perhesuunnittelu
• Raskauden ehkäisytarpeen määrittely ja raskauden ehkäisymenetelmät
• Seksitautien ehkäisy

Oppimateriaalit

Tiedolla. taidolla, tunteella Suomen Kätilöliiton julkaisu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL verkkojulkaisut

Teemoihin soveltuen:

Käypä hoito -suositukset

Terveyskirjasto

Terveysportti/ Oppiportti

Terveyskylän Naistalo

Väestöliitto



Muita lähteitä:

Viisaat Valinnat (Viva) -Hedelmällisyys: https://viva.tamk.fi/portfolio/nuori-ala-missaa-tata/

Tyttöjen ja naisten ympärileikkaus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajien-seksuaali-ja-lisaantymisterveys/tyttojen-ja-naisten-sukuelinten-silpomisen-estaminen

Koukkula, M. & Klemetti, R. 2019. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM) estämisen toimintaohjelma. STM. Julkaisuja. 1/2019 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161355

WHO Clinical handbook FGM: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272429/9789241513913-eng.pdf?ua=1

Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma vuosille 2020–2023: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162499/OM_2020_15_ML.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vigor-hankkeen video materiaali ympärileikkauksen puheeksiotosta: https://www.youtube.com/watch?v=40zxGWuykDA

Kulttuurisensitiivinen työote THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote

Maahanmuutto ja kulttuurinen moninaisuus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus

Leino-Kilpi H & Välimäki M 2009. Etiikka hoitotyössä. 5. uudistettu painos. Helsinki .WSOY.

Louhiala P & Launis V 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka . Helsinki. Edita Prima.

Opetusmenetelmät

PBL-tutoriaalit, luokassa harjoittelu, opintokäynti, simulaatio ja verkkokurssi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itslearning etätentti
Tentti auki vko 50.
Ei aikarajaa.
Paritentti
 
Uusintatentti sovitaan erikseen opettajien kanssa tarvittaessa, yksilötentti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op on 5x27h = 135h:a opiskelijan työtä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning oppimisalusta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien, tentin ja simulaatioiden arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.

Arvioinnin kohteet:
Paritentti: hyl-5

tutoriaalit: hyv/hyl

simulaatiot: hyv/hyl

prekliiniset harjoitukset: hyv/hyl

domino-verkkokurssi tehtävät (2op): hyv/hyl

Hylätty (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Naisen kätilö- ja hoitotyön opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIEDOT:
Ymmärtää Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.

ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.