Women’s Nursing and Midwifery (5 cr)
Code: TH00BY29-3005
General information
- Enrollment
-
10.06.2024 - 18.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
18.09.2024 - 26.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Hanna Koivikko
- Satu Halonen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BY29
Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 20 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 18.09.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Info + Tutoriaali 1 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
EDU_2002
Ivar muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod |
Fri 04.10.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Sikiöseulonnat - Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Fri 04.10.2024 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Tutoriaali 1 purku + Tutoriaali 2 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto |
Mon 11.11.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Tutoriaali 2 purku + Tutoriaali 3 aloitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_A1038b
Oppimistila
ICT_B1033 Teoriatila |
Wed 13.11.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, 1. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Wed 13.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, 1. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Thu 21.11.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, 2. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Thu 21.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, 2. prekliininen harjoitus, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Fri 22.11.2024 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Tutoriaali 3 purku + loppureflektio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen |
Tue 26.11.2024 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, GYN 1 - Simulaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 26.11.2024 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, GYN 1 - Simulaatio, Naisen hoito- ja kätilötyö TH00BY29-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Evaluation scale
H-5
Objective
The student:
· Identifies individual, cultural and environmental factors affecting the health of women of different ages
· Promotes a woman’s health and social well-being and understands the importance of women’s health for the health of the whole family
· Knows the treatment process for a gynaecological patient
· Can meet individuals and families with different cultural backgrounds and understands the diversity of cultural features in midwifery work
· Can anticipate and analyse changes in a woman’s health and can act in a multi-professional manner as required
· Can act according to the values and principles of midwifery work
· Students will learn to provide customer-driven family planning guidance to women and their partners.
Content
Contents
Sexual and Reproductive Health throughout a Woman’s Life Cycle
• Health risks, problems and midwifery in the life cycle of women
• Woman- and family-oriented approach
• Diversity of families
• Professional values, ethical guidelines and principles of midwifery and adherence to them
• Cultural factors related to the sexual and reproductive health of individuals, families and society
• Cultural resources and challenges in women’s care
• Ethical conflicts in midwifery
Gynaecological Midwifery
• Gynaecological care environments and paths
• Special features of the treatment process of gynaecological patients
• Gynaecological diseases and their treatment
• Childlessness and its treatment
• Miscarriage and abortion and related treatment
• Clinical competence in the care of gynaecological patients
• Gynaecology and endocrinology
Family planning
• Determination of the need for pregnancy prevention and contraceptive methods
• Prevention of venereal diseases
Materials
Tiedolla. taidolla, tunteella Suomen Kätilöliiton julkaisu
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL verkkojulkaisut
Teemoihin soveltuen:
Käypä hoito -suositukset
Terveyskirjasto
Terveysportti/ Oppiportti
Terveyskylän Naistalo
Väestöliitto
Muita lähteitä:
Viisaat Valinnat (Viva) -Hedelmällisyys: https://viva.tamk.fi/portfolio/nuori-ala-missaa-tata/
Tyttöjen ja naisten ympärileikkaus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajien-seksuaali-ja-lisaantymisterveys/tyttojen-ja-naisten-sukuelinten-silpomisen-estaminen
Koukkula, M. & Klemetti, R. 2019. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen (FGM) estämisen toimintaohjelma. STM. Julkaisuja. 1/2019 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161355
WHO Clinical handbook FGM: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272429/9789241513913-eng.pdf?ua=1
Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma vuosille 2020–2023: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162499/OM_2020_15_ML.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vigor-hankkeen video materiaali ympärileikkauksen puheeksiotosta: https://www.youtube.com/watch?v=40zxGWuykDA
Kulttuurisensitiivinen työote THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote
Maahanmuutto ja kulttuurinen moninaisuus THL:n verkkosivut: https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus
Leino-Kilpi H & Välimäki M 2009. Etiikka hoitotyössä. 5. uudistettu painos. Helsinki .WSOY.
Louhiala P & Launis V 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka . Helsinki. Edita Prima.
Teaching methods
PBL-tutoriaalit, luokassa harjoittelu, opintokäynti, simulaatio ja verkkokurssi.
Exam schedules
Itslearning etätentti
Tentti auki vko 50.
Ei aikarajaa.
Paritentti
Uusintatentti sovitaan erikseen opettajien kanssa tarvittaessa, yksilötentti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen
Student workload
5op on 5x27h = 135h:a opiskelijan työtä.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien, tentin ja simulaatioiden arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.
Arvioinnin kohteet:
Paritentti: hyl-5
tutoriaalit: hyv/hyl
simulaatiot: hyv/hyl
prekliiniset harjoitukset: hyv/hyl
domino-verkkokurssi tehtävät (2op): hyv/hyl
Failed (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Naisen hoito- ja kätilötyön opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Naisen kätilö- ja hoitotyön opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
TIEDOT:
Ymmärtää Naisen hoito- ja kätilötyön opintojakson laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
ItsLearning oppimisalusta