Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP97-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.05.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 22.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Minna Salakari
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEEDK24Terveyden edistämisen koulutus, K23
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 26.08.2024 12:30 - 14:00, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3008 (35hlö)
- 11.09.2024 12:30 - 15:30, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3008 (35hlö)
- 21.11.2024 08:30 - 15:30, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3008 (35hlö)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· selittää vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden käsitteet ja niihin liittyvän problematiikan
· vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia lähestymistapoja, menetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia terveyden edistämisen kehittämisessä
· määritellä terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnin kohteet, tavoitteet ja menetelmät eri toimintaympäristöissä
· suunnitella ja arvioida terveyden edistämisen intervention vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta
Sisältö
· terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
Orientoiva tehtävä ja testi 1h
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 12 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 82 h
its -oppimisympäristössä yksityiskohtaiset ohjeet tehtäviin.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Päivitetään vielä tämä kohta:
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Orientoiva tehtävä - testi (hyväksytty-hylätty)
Lähiopetuskerrat
- 26.8. klo 12.30-14.00
- 11.9. klo 12.30-15.30
- 21.11 klo 8.30-15.30
Tehtäväpalautukset:
Yksilö/paritehtävä
Kirjallinen yksilötehtävä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Paritehtävä (liittyen hyvinvointikertomuksiin) T1 - K5
•Kirjallinen yksilötyö (terveyden edistämisen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden valittuun arviointimenetelmään tutustuminen ja sen soveltaminen hankkeeseen) T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Numeerinen arvosana muodostuu Paritehtävän ja Kirjallisen yksilötyön keskiarvosta.
Hylätty (0)
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.