Kehittämismenetelmäosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP37-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 20.09.2024
Ajoitus
18.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Salla Grommi
- Tiina Murto
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTUTSS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
YERISOS24Erityissosiaaliohjaus
-
YTEDS24VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S24
-
YKLABS24Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24
-
YKUNLIS24Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
-
YTEKES24VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö
· Osallistavan työelämän kehittämisprojektin suunnittelu
· Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
· Työelämän kehittämismenetelmät
· Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten implementointi
Oppimateriaalit
Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely. 4 oppimistehtävää, joista kolme ryhmätehtävää ja yksi itsenäinen (ei arvioitava) orientaatiotehtävä
Ryhmätehtävät tehdään monialaisissa ryhmissä (noin 5-6 hlö / ryhmä), samat ryhmät kaikissa tehtävissä. Ryhmät jaetaan infotunnit (18.9.24) jälkeen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista.
Opintojakson aloitusinfo verkossa ke 18.9.24 Master Schoolin koulutusten yhteisessä infossa.
Kurssi alkaa opintojakson aloitusinfon jälkeen.
Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
1. Kehittämisprojektin prosessi (orientaatiotehtävä/yksilö)
2. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (ryhmätehtävä)
4. Arviointi- ja juurruttamismenetelmät: essee (ryhmätehtävä)
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja eikä sovellu perustutkintoon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistoiminnan johtaminen ja Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen: T1 - K5.
Muut tehtävät: hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista Itslearningissa ilmoitetussa aikataulussa.
Hylätty (0)
Kehittämistoiminnan johtaminen:
Työssä ei ole käsitelty kehittämistoiminnan johtajuutta ja se ei vastaa tehtävän annon kysymyksiin. Siinä ei ole aiheeseen liittyvää teoreettista tietoa. Työn keskeinen sisältö jää epäselväksi.
Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen:
Työssä käsitellään vain joko arviointia tai juurruttamista. Siinä ei ole aiheeseen liittyvää teoreettista tietoa. Myös analysointi ja pohdinta puuttuvat kokonaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kehittämistoiminnan johtaminen:
Työssä on käsitelty kehittämistoiminnan johtajuutta, mutta se on niukkaa ja pinnallista, ja enimmäk-seen toteavaa (ei-analyyttistä). Tehtävässä on vastattu ainakin osittain tehtävän annon kysymyksiin. Kirjallisuutta on käytetty jonkin verran, mutta se on yksipuolista, ja teoreettinen tieto jää irralleen tiedon soveltamisesta. Työssä pystytään välittämään työn keskeinen sisältö. Sen selkeydessä voi olla puutteita ja kielellisessä ilmaisussa epätarkkuutta.
Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen:
Työssä on käsitelty kehittämistyön arviointia ja juurruttamista, mutta käsittely on niukkaa ja pinnallista tai puutteellista. Aiheen käsittely on enimmäkseen vain toteavaa (ei-analyyttistä) ja teoreettinen tieto jää vähäiseksi ja/tai irralliseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kehittämistoiminnan johtaminen:
Työssä pyritään tarkastelemaan analysoivasti kehittämistoiminnan johtajuutta, mutta tarkastelu voisi olla syvällisempää ja monipuolisempaa. Työssä vastataan tehtäväksi annon kysymyksiin. Työssä on käytetty teoreettista tietoainesta oma ajattelun tukena. Työstä välittyy perehtyneisyys käsiteltävään asiaan, ja teoriatietoa pyritään soveltamaan tehtäväksi antoon liittyvien kysymysten tarkasteluun. Asiat esitetään pääosin selkeästi ja työ muodostaa selkeän kokonaisuuden.
Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen:
Työssä pyritään kehittämistyön arvioinnin ja juurruttamisen menetelmien ja näkökulmien analysoivaan tarkasteluun sekä tutkivaan ja pohtivaan otteeseen. Työstä välittyy perehtyneisyys käsiteltävään aiheeseen. Teoriatietoa pyritään soveltamaan aiheeseen. Tarkastelu jää kuitenkin pintapuoleiseksi ja/tai yksipuoliseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kehittämistoiminnan johtaminen:
Työssä tarkastellaan syvällisesti, analysoivasti ja monipuolisesti kehittämistoiminnan johtajuutta ja vastataan selkeästi tehtäväksi annon kaikkiin kysymyksiin. Työssä käytetään laajasti teoreettista tietoainesta oman ajattelun tukena. Työssä kyetään hyödyntämään ja myös kyseenalaistamaan tie-toa, asioita ja ilmiöitä sekä perustelemaan erilaisia näkemyksiä teoriaan pohjautuen ja lähdeaineis-toon viitaten. Asiat esitetään erittäin selkeästi, käytetään selkeää ja hyvää kieltä ja työ muodostaa huolellisen ja viimeistellyn kokonaisuuden.
Kehittämistoiminnan arviointi ja juurruttaminen:
Työssä tarkastellaan syvällisesti, analysoivasti ja monipuolisesti arviointia ja juurruttamista kehittämistyössä ja sen menetelmiä/näkökulmia. Työssä käytetään teoreettista tietoainesta oman ajattelun tukena. Työssä välittyy tutkiva ja pohtiva ote suhteessa tietoon ja omaan ajatteluun kehittämistyön arviointiin ja juurruttamiseen liittyen. Työssä kyetään hyödyntämään ja kyseenalaistamaan tietoa ja asioita sekä perustelemaan erilaisia näkemyksiä teoreettisella tiedolla.