Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE00-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juho Korpi
- FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
-
PFYSIS23Fysioterapeutti (AMK), S23
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
- 02.09.2024 14:00 - 16:00, Teams orientaatio ja luento, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 11.09.2024 10:00 - 12:00, Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 13.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 13.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 19.09.2024 08:00 - 12:00, Vko 38 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 19.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 20.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 25.09.2024 14:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 26.09.2024 14:00 - 16:00, Vko 39 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 27.09.2024 12:00 - 14:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 03.10.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 10.10.2024 10:00 - 12:00, Vko 41 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 22.10.2024 08:00 - 10:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 22.10.2024 10:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 28.10.2024 08:00 - 10:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 28.10.2024 10:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 30.10.2024 10:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 01.11.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 08.11.2024 08:00 - 12:00, Tentti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.
Opetusmenetelmät
Teoriaa ja käytäntöä.
Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti.
Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti, joka toteutuu läsnäopetuksena 8.11.
Tentin uusinnat sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.
Opintojaksolla on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti.
Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä
30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma.
VK 36
Ma 2.9. 2h A+B yhdessä (ETÄ / TEAMS)
- Orientaatio 2 h
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluento: Hengityksen mekaniikka ja säätely
- Videoluento: Hengityksen patofysiologiaa
- Videoluentoja: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
VK 37
Ke 11.9. 2h A+B yhdessä
- Hengityksen tutkiminen (teoria, 2 h)
Pe 13.9. 4 h
A-ryhmä ap
B-ryhmä ip
- Hengityksen tutkiminen (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät
- Lukutehtävä 1 (kv-suosituksiin tutustuminen)
- Tehtävä: hengitysäänten kuuntelu
VK 38
To 19.9. 4 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapian suunnittelu (teoria, 4 h)
To 19.9. 4 h A-ryhmä
Pe 20.9. 4 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 2 (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen
VK 39
Ke 25.9. 2 h A-ryhmä
Pe 27.9. 2 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus jatkuu (käytäntö, 2 h)
To 26.9. 2 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 3 (hengitysterveyden edistäminen)
- Lukutehtävä 4 (hengitysfysioterapian kertaus)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi
VK 40
To 3.10. varattu aikaa itsenäiselle opiskelulle 4 h (A+B)
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
- Videoluennot: sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)
VK 41
To 10.10. 2h A+B yhdessä
- Verenkierto-ongelmien fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2 h)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien opponointi ja tutustuminen (hengitys)
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
- Testi: sepe-suositus
VK 43
Ti 22.10. 2h A ja B yhdessä
- Sydänkuntoutuksen toteutus (käytäntö)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Lukutehtävä: amputaatiot
VK 44
Ma 28.10. 2h A+B yhdessä
- Fysioterapia sydänsairauksissa
Ma 28.10. 2h A-ryhmä
- case-tehtävien purku
Ke 30.10. 2 h A-ryhmä
- case-tehtävien purku jatkuu
Pe 1.11. 4 h B-ryhmä
- case-tehtävien purku
Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin
VK 45 8.11. 2h A+B yhdessä
- tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.
Opintojaksoa ei voi hyväksytysti suorittaa, jos poissaoloja on enemmän kuin 20 prosenttia opintojakson tunneista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Tentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.
Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttiä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Ks. tarkemmat kriteerit alta.
Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.
Arvosana kurssille muodostuu tentin perusteella. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%
Hylätty (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.