Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE00-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juho Korpi
- FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
-
PFYSIS23Fysioterapeutti (AMK), S23
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
- 02.09.2024 14:00 - 16:00, Teams orientaatio ja luento, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 11.09.2024 10:00 - 12:00, Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 13.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 13.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 19.09.2024 08:00 - 12:00, Vko 38 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 19.09.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 20.09.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 25.09.2024 14:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 26.09.2024 14:00 - 16:00, Vko 39 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 27.09.2024 12:00 - 14:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 03.10.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 10.10.2024 10:00 - 12:00, Vko 41 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 22.10.2024 08:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 28.10.2024 08:00 - 10:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 28.10.2024 10:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 30.10.2024 10:00 - 12:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 30.10.2024 14:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 01.11.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
- 08.11.2024 10:00 - 12:00, Tentti A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.
Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.
Oppimateriaalit
Its Learning -alustalla.
Opetusmenetelmät
Teoriaa ja käytäntöä.
Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti.
Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta on kaksi numeerisesti arvioitavaa tenttiä. Toinen tentti toteutuu Itselarning-alustalla opiskelijan itse valitsemana ajankohtana viikkojen 45-46 aikana. Toinen tentti on kirjallinen ja toteutuu läsnäopetuksena 8.11.
Verkkotentin voi uusia opiskelijan itse valitsemana ajankohtana.
Läsnätentin uusinnat sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.
Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa tenttiä.
Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä
8 h tenttiin valmistautumista
3 h tentin tekoa
Hengitysosio
10 h läsnäopetusta (teoria)
10 h läsnäopetusta (käytäntö)
15 h videoluentoja, opiskelijan valitsemana aikana
24 h pienryhmätyöskentelyä, opiskelijoiden valitsemana aikana.
5,5 h lukutehtäviä
1 h vertaisarviointia
yht. noin 64 tuntia
Verenkierto-osio
h läsnäopetusta (teoria)
h läsnäopetusta (käytäntö)
h videoluentoja, opiskelijan valitsemana aikana
h pienryhmätyöskentelyä, opiskelijoiden valitsemana aikana.
h lukutehtäviä
h vertaisarviointia
yht. noin tuntia
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma, pienet muutokset ovat mahdollisia.
VK 36
Ma 2.9. 2h A+B yhdessä (ETÄ / TEAMS)
- Orientaatio 2 h
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluento: Hengityksen mekaniikka ja säätely
- Videoluento: Hengityksen patofysiologiaa
- Videoluentoja: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
VK 37
Ke 11.9. 2h A+B yhdessä
- Hengityksen tutkiminen (teoria, 2 h)
Pe 13.9. 4 h
A-ryhmä ap
B-ryhmä ip
- Hengityksen tutkiminen (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät
- Lukutehtävä (kv-suosituksiin tutustuminen)
VK 38
To 19.9. 4 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapian suunnittelu (teoria, 4 h)
To 19.9. 4 h A-ryhmä
Pe 20.9. 4 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus (käytäntö, 4 h)
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen
VK 39
Ke 25.9. 2 h A-ryhmä
Pe 27.9. 2 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus jatkuu (käytäntö, 2 h)
To 26.9. 2 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä (hengitysterveyden edistäminen)
- Lukutehtävä (kertaus)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi
VK 40
To 3.10. varattu aikaa itsenäiselle opiskelulle 4 h (A+B)
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
- Videoluennot: sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Lukutehtävä (Sepe-suositukseen tutustuminen)
VK 41
To 10.10. 2h A+B yhdessä
- Verenkierto-ongelmien fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2 h)
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
VK 43
Ti 22.10. 4h A ja B yhdessä
- Sydänkuntoutuksen suunnittelu ja toteutus
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Lukutehtävä: amputaatiot
- Lukutehtävä: diabetes
VK 44
Ma 28.10. 2h A+B yhdessä
- Fysioterapia valtimosairauksissa
Ma 28.10. 2h A-ryhmä
- case-tehtävien purku
Ke 30.10. 2 h A-ryhmä
- case-tehtävien purku jatkuu
Pe 1.11. 4 h B-ryhmä
- case-tehtävien purku
Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin
VK 45 8.11. 2h A+B tentti yhdessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Kurssin tunneista voi olla korvattuja poissaoloja enintään 20% kurssin kokonaistuntimäärästä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana kurssille muodostuu seuraavasti:
Case-ryhmätöiden vertaisarviointi 30 %
Tentit á 35 %
Tenttien arviointi
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelijan saa case-työskentelyn osalta vertaisiltaan arvosanan 0.
- Opiskelija ei läpäise tenttejä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Opiskelija on poissa läsnäopetuksesta yli 20 prosenttia oppitunneista.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittamista hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia että kaikki tehtävät on suoritettu. Jos opiskelija on poissa opetuksesta, osaaminen on osoitettava opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.
Ryhmätyöskentely, hylätyn vertaisarvioinnin kriteerit. Opiskelija...
- ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn lainkaan
- ei ole suorittanut sovittua osuuttaan ryhmätyöstä
- työskentelee epäasiallisesti ja/tai epäkunnioittavasti
- häiritsee tai estää muun ryhmän työskentelyä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ryhmätyöskentely, tyydyttävä arvosana (1-2). Opiskelija...
- osallistuu ryhmän työskentelyyn niukasti
- viivästyttää ryhmän työskentelyä toistuvilla myöhästymisillä
- ei kunnioita muiden aikaa, vie tilaa keskustelulta ja juuttuu asioihin tai yksityiskohtiin
- tuottaa sisältöä hitaasti tai niukasti
- peesaa, ei tuo lisäarvoa ryhmän työskentelyyn
- ei kuuntele muita, jyrää keskustelussa
- ei anna muille tilaa oppia ja opetella, tekee koko työn yksin
Tenttien arviointi
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ryhmätyöskentely, hyvä arvosana (3-4). Opiskelija...
- osallistuu ryhmän työskentelyyn aktiivisesti
- huolehtii vastuullisesti omasta osuudestaan
- on ajoissa ja kunnioittaa muiden aikaa, antaa tilaa keskustelulle
- kuuntelee kaikkien mielipiteitä ja tuo omansa rohkeasti esiin
- huolehtii ryhmän yhteisen työn edistymisestä
Tenttien arviointi
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ryhmätyöskentely, kiitettävä arvosana (5). Opiskelija...
- osallistuu ryhmän työskentelyyn ja työskentelyn koordinointiin aktiivisesti
- huolehtii kokonaisuuden etenemisestä ja kantaa vastuuta koko ryhmästä
- huolehtii jokaisen ryhmäläisen mahdollisuudesta oppia
- huolehtii ryhmän tuotoksen viimeistelystä ja kokonaisuuden eheydestä
- antaa rakentavaa palautetta muille ryhmäläisille
- kantaa vastuuta ryhmän työn esittelystä
Tenttien arviointi
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.