Skip to main content

Physiotherapy for Supporting Client’s Breathing and Cardiovascular Circulation (4 cr)

Code: TH00BE00-3013

General information


Enrollment
20.05.2024 - 08.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 08.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Juho Korpi
FT1 Virtuaalihenkilö7
Course
TH00BE00

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 58 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 02.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Teams orientaatio ja luento, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
Teams
Wed 11.09.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Fri 13.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 13.09.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Thu 19.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Vko 38 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Thu 19.09.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 20.09.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Wed 25.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Thu 26.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Vko 39 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Fri 27.09.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Thu 03.10.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
Itsenäinen opiskelu (videoluennot)
Thu 10.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Vko 41 Luento A&B, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_C1035_Delta DELTA
Tue 22.10.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 22.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_B2040 Terapiatila 2
Mon 28.10.2024 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
EDU_2003 Erik muunto byod
Mon 28.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
Wed 30.10.2024 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
Fri 01.11.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3013
ICT_A3058 Ensihoito
Fri 08.11.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Tentti
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Fri 22.11.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Uusintakoe 1
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutussuunnitelma.

VK 36

Ma 2.9. 2h A+B yhdessä (ETÄ / TEAMS)
- Orientaatio 2 h

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: Hengityselimistön anatomian ja fysiologian kertaus
- Videoluento: Hengityksen mekaniikka ja säätely
- Videoluento: Hengityksen patofysiologiaa
- Videoluentoja: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia

VK 37

Ke 11.9. 2h A+B yhdessä
- Hengityksen tutkiminen (teoria, 2 h)

Pe 13.9. 4 h
A-ryhmä ap
B-ryhmä ip
- Hengityksen tutkiminen (käytäntö, 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät
- Lukutehtävä 1 (kv-suosituksiin tutustuminen)
- Tehtävä: hengitysäänten kuuntelu

VK 38

To 19.9. 4 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapian suunnittelu (teoria, 4 h)

To 19.9. 4 h A-ryhmä
Pe 20.9. 4 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus (käytäntö, 4 h)

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 2 (hengityslaitteet)
- Case-tehtävien jatkaminen

VK 39

Ke 25.9. 2 h A-ryhmä
Pe 27.9. 2 h B-ryhmä
- Hengityksen kuntoutus jatkuu (käytäntö, 2 h)

To 26.9. 2 h A+B yhdessä
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 3 (hengitysterveyden edistäminen)
- Lukutehtävä 4 (hengitysfysioterapian kertaus)
- Case-tehtävien palautus, tutustuminen ja opponointi

VK 40

To 3.10. varattu aikaa itsenäiselle opiskelulle 4 h (A+B)

Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
- Videoluennot: sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)

VK 41

To 10.10. 2h A+B yhdessä
- Verenkierto-ongelmien fysioterapeuttinen tutkiminen (teoria, 2 h)

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien opponointi ja tutustuminen (hengitys)
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Sepe-suositukseen tutustuminen jatkuu
- Testi: sepe-suositus

VK 43

Ti 22.10. 2h A ja B yhdessä
- Sydänkuntoutuksen toteutus (käytäntö)

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät jatkuu
- Lukutehtävä: amputaatiot

VK 44

Ma 28.10. 2h A+B yhdessä
- Fysioterapia sydänsairauksissa

Ma 28.10. 2h A-ryhmä
- case-tehtävien purku

Ke 30.10. 2 h A-ryhmä
- case-tehtävien purku jatkuu

Pe 1.11. 4 h B-ryhmä
- case-tehtävien purku

Itsenäinen opiskelu
- Opiskelu tenttiin

VK 45 8.11. 2h A+B yhdessä
- tentti

Objective

The student is able
• to define the effects of respiratory and cardio-vascular symptoms and medical procedures on the motion, the functional ability and the participation in connection with clients in different ages,
• to list the factors affecting on respiratory and cardio-vascular systems and explain their connection to client’s ability to function,
• to describe and to implement methods to examine the functional ability and it’s prerequisites of the client with respiratory and cardio-vascular problems,
• to explain and to implement the essential means of physiotherapy to maintain and/or promote the functional ability and it’s prerequisites
• to use knowledge of internal disorders in physiotherapy process.

Content

Respiration: the importance of respiration, examination a client in connection with respiratory problems, methods of physiotherapy to support and promote client’s ability to function and participate; primary, secondary and tertiary prevention.

Cardiovascular system: risk factors in connection with Finnish population’s cardiovascular system, primary, secondary and tertiary prevention in disorders of the cardio-vascular systems, physiotherapy examination and implementation methods to maintain and promote clients with cardiovascular problems.

Clinical practice is included in all training periods.

Materials

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Teaching methods

Teoriaa ja käytäntöä.

Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti.

Verkko-opiskelu on suoritettava kyseisen viikon aikana, ellei toisin mainita.

Exam schedules

Opintojaksosta on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti, joka toteutuu läsnäopetuksena 8.11.

Tentin uusinnat sovitaan erikseen.

Pedagogic approaches and sustainable development

Yhteisöllinen ja kokemuksellinen oppiminen (keskustelevat luennot, käytännön harjoittelu, pienryhmätyöskentely), itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.

Student workload

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan hyväksytty - täydennettävä. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet, ks. Itslearning.

Opintojaksolla on yksi numeerisesti arvioitava kirjallinen yksilötentti.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä

Evaluation methods and criteria

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Tentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttiä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä ja/tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.
- Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 80 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Arvosana kurssille muodostuu tentin perusteella. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>60%; 3>70%; 4>80%; 5>90%

Failed (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Assessment criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Assessment criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Qualifications

The student is able to explain structures and function of vital organs.

Further information

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Opintojaksoa ei voi hyväksytysti suorittaa, jos poissaoloja on enemmän kuin 20 prosenttia opintojakson tunneista.

Go back to top of page