Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF61-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.04.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

06.09.2024 - 26.10.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Tuija Suominen-Romberg

Ryhmät

  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22
  • 06.09.2024 09:00 - 15:00, Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 10.09.2024 09:00 - 14:00, Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 13.09.2024 09:00 - 15:00, Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 17.09.2024 09:00 - 16:00, Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 20.09.2024 09:00 - 15:00, Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 27.09.2024 09:00 - 16:00, Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 01.10.2024 09:00 - 16:00, Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 04.10.2024 09:00 - 16:00, Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 07.10.2024 10:00 - 17:00, Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010
  • 11.10.2024 09:00 - 15:00, Lastat tentti/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida, tukea ja edistää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksissa ja vammoissa asiakkaan toiminnallisuutta ja osallistumista eri toimintakokonaisuuksissa,
• osaa toteuttaa yläraajan terapiaa osana käsivammoja/sairauksia,
• selittää kivun mekanismit ja osaa toteuttaa kipuasiakkaan toimintaterapiaa,
• selittää ortoosihoidon yleiset periaatteet ja osaa valmistaa yleisimpiä yksilöllisiä ortooseja.

Sisältö

Sensomotoristen taitojen ja valmiuksien merkitys ihmisen toimintaan ja osallistumiseen tuki- ja liikuntaelinsairauksissa ja –vammoissa
Toimintaterapian osuus tuli-ja liikuntaelimistön sairauksien ja vammojen yhteydessä
Kipu ja sen vaikutus ihmisen toimintaan ja hyvinvointiin
Biomekaaninen viitekehys tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja vammojen toimintaterapian toteutuksessa
Ortoosihoidon perusteet, yleisimmät yksilölliset ortoosit ja niiden valmistus

Sisällön jaksotus

Tunnit syötetty lukujärjestykseen
6.9 klo 9-15 Selkäydinvammat
10.9 Klo 9-14 Nivelreuma
13.9 klo 9-15 Käsivammat
17.9 Klo 9-15 Palovammat
20.9 Klo 9-15Kipu
24.9 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
27.9 Klo 9-15 kuvallisen ilmaisun luokka
1.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
4.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
7.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
11.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot

TASO

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT

K5

OSAA

osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti

käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita

tarkastelee asioita useista näkökulmista

hallitsee lähdeviitteiden käytön

käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti

työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa

kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen



organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita

rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti

antaa palautetta rakentavasti

H3

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti

tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron

käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti

tarkastelee asioita eri näkökulmista

lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia

työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen







organisoi omaa toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja

jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

T1

osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi

etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä

tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja

käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin







toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa

työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita

ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä

tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta

arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

HYL

ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä

tarkastelee asioita virheellisesti

käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti



ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä

ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa

ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja

ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista





ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan

tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa

ei noudata dialogin perusperiaatteita

ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

ei noudata ohjeita

ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista