Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen (7op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF61-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.04.2024 - 06.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2024 - 26.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 30
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 62 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Pe 06.09.2024  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_C2032
                                    Oppimistila muunto | 
| Ti 10.09.2024  klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) | Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_C2032
                                    Oppimistila muunto | 
| Pe 13.09.2024  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_C2046
                                    Oppimistila muunto | 
| Ti 17.09.2024  klo 09:00 - 14:30 (5 t 30 min) | Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2026
                                    Oppimistila muunto | 
| Pe 20.09.2024  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
| Pe 27.09.2024  klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) | Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
| Ti 01.10.2024  klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) | Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
| Pe 04.10.2024  klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) | Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
| Ma 07.10.2024  klo 10:00 - 17:00 (7 t 0 min) | Lastat/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
| Pe 11.10.2024  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Lastat tentti/Tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin ja vammoihin sairastuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF61-3010 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Tunnit syötetty lukujärjestykseen
6.9 klo 9-15  Selkäydinvammat
10.9 Klo 9-14 Nivelreuma
13.9 klo 9-15 Käsivammat
17.9 Klo 9-15 Palovammat
20.9 Klo 9-15Kipu
24.9 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
27.9 Klo 9-15 kuvallisen ilmaisun luokka
1.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
4.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
7.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
11.10 Klo 9-15 Kuvallisen ilmaisun luokka
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
•	arvioida, tukea ja edistää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksissa ja vammoissa asiakkaan toiminnallisuutta ja osallistumista eri toimintakokonaisuuksissa,
•	osaa toteuttaa yläraajan terapiaa osana käsivammoja/sairauksia,
•	selittää kivun mekanismit ja osaa toteuttaa kipuasiakkaan toimintaterapiaa,
•	selittää ortoosihoidon yleiset periaatteet ja osaa valmistaa yleisimpiä yksilöllisiä ortooseja.
                    
Sisältö
Sensomotoristen taitojen ja valmiuksien merkitys ihmisen toimintaan ja osallistumiseen tuki- ja liikuntaelinsairauksissa ja –vammoissa
Toimintaterapian osuus tuli-ja liikuntaelimistön sairauksien ja vammojen yhteydessä
Kipu ja sen vaikutus ihmisen toimintaan ja hyvinvointiin
Biomekaaninen viitekehys tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja vammojen toimintaterapian toteutuksessa
Ortoosihoidon perusteet, yleisimmät yksilölliset ortoosit ja niiden valmistus
                    
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Tiimityöskentely
Käytännönharjoitukset
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot 
TASO 
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA 
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY 
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT 
K5 
OSAA 
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti 
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita 
tarkastelee asioita useista näkökulmista 
hallitsee lähdeviitteiden käytön 
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti 
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa 
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen 
 
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa  
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan 
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita 
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti 
antaa palautetta rakentavasti  
H3 
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti 
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti 
tarkastelee asioita eri näkökulmista 
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty 
 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia 
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa 
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen 
 
 
 
organisoi omaa toimintaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan 
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja 
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen 
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti 
T1 
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi 
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä 
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja 
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti 
 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi 
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa 
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin 
 
 
 
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa 
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita 
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä 
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta 
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti 
HYL 
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä 
tarkastelee asioita virheellisesti  
käyttää lähdeviitemerkintöjä  virheellisesti  
 
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä 
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa 
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja 
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista 
 
 
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan 
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa 
ei noudata dialogin perusperiaatteita 
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan 
ei noudata ohjeita 
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista