Hankintojen kustannusten hallinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BT80-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 30.09.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Paula Kullanmäki
Ryhmät
-
MLILOK22Liiketoiminnan logistiikan koulutus
- 04.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
- 11.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
- 18.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
- 25.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa suunnitella ja hallita hankintoja taloudellisesti käyttäen hyväksi kokonaiskustannusajattelua ja toimintolaskentaa, hallitsee hankintoihin liittyvät kustannuslajit ja osaa analysoida tuotteen, palvelun ja tavarantoimittajan kustannusrakenteen ja käyttää analyysiä hyväksi hankintoihin liittyvässä päätöksenteossa
Sisältö
kustannustehokkaan hankinnan hallinta (toimittajat, nimikkeet, sitoutunut pääoma)- SPEND-analyysi- kokonaiskustannusajattelu - total cost of ownership- tuotteen tai palvelun kustannusrakenteen mallintaminen- suorat ja välilliset kustannukset- arvoperusteinen hinnoittelu- elinkaarilaskenta- tavarantoimittajan kustannusrakenteen analysointi
Oppimateriaalit
Iloranta, Pajunen-Muhonen: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan, Tietosanoma, 2018
Luvut 1, 4, 5, 7, 9
Luku 1: Valtaosa resursseista on ulkoisia
Luku 4: Hyvin erilaisia hankintoja
Luku 5: Hankintojen muuttunut rooli
Luku 7: Erilaiset hankinnat, erilaiset toimintamallit
Luku 9: kokonaiskustannusajattelu
It´s Learningin materiaali (sisältää myös englannin kielistä materiaalia)
Opetusmenetelmät
Luennot, luentotehtävät, kotitehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Myöhässä palautettujen oppimispäiväkirjan palautuspäivä on 21.10 itsiin
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, luentotehtävät, kotitehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja luentotehtävät
keskiviikkoisin Teamsin kautta
Oppimispäiväkirja 100% kok. arvosanasta. Palautus 2.10.24 itsiin
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjan palautus Itsiin
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista arvosanan.
Myöhässä palautettujen oppimispäiväkirjan palautuspäivä on 21.10.24
Sisällön jaksotus
Syyskuussa 2024 keskiviikkoisin Teams- kanavalla
Viestintäkanava ja lisätietoja
luennot
Kurssilla käytetään Itsiä
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja 100% kok. arvosanasta
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista arvosanan.
Hylätty (0)
arvosana 0
Päiväkirjaa ei ole palautettu
TAI
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama (kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu) ja niiden vastaustaso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa EIVÄT OLE Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 20%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
arvosana 1
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Luentotehtäviä ei ole tehty.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 10%, mutta alle 20%.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
arvosana 2-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Arvosanaan 3 tarvitaan 50% luentotehtävistä.
Plagiointitarkastus on OK.
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät (arvosanaan 4 ja 5) löytyvät päiväkirjasta.
Arvosanaan 5 kaikki luentotehtävät tehty.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.