Siirry suoraan sisältöön

Hankintojen kustannusten hallinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BT80-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 30.09.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Opettaja

  • Paula Kullanmäki

Ryhmät

  • MLILOK22
    Liiketoiminnan logistiikan koulutus
  • 04.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
  • 11.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
  • 18.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003
  • 25.09.2024 17:00 - 18:30, Hankintojen kustannusten hallinta KH00BT80-3003

Tavoitteet

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa suunnitella ja hallita hankintoja taloudellisesti käyttäen hyväksi kokonaiskustannusajattelua ja toimintolaskentaa, hallitsee hankintoihin liittyvät kustannuslajit ja osaa analysoida tuotteen, palvelun ja tavarantoimittajan kustannusrakenteen ja käyttää analyysiä hyväksi hankintoihin liittyvässä päätöksenteossa

Sisältö

kustannustehokkaan hankinnan hallinta (toimittajat, nimikkeet, sitoutunut pääoma)- SPEND-analyysi- kokonaiskustannusajattelu - total cost of ownership- tuotteen tai palvelun kustannusrakenteen mallintaminen- suorat ja välilliset kustannukset- arvoperusteinen hinnoittelu- elinkaarilaskenta- tavarantoimittajan kustannusrakenteen analysointi

Oppimateriaalit

Iloranta, Pajunen-Muhonen: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan, Tietosanoma, 2018
Luvut 1, 4, 5, 7, 9
Luku 1: Valtaosa resursseista on ulkoisia
Luku 4: Hyvin erilaisia hankintoja
Luku 5: Hankintojen muuttunut rooli
Luku 7: Erilaiset hankinnat, erilaiset toimintamallit
Luku 9: kokonaiskustannusajattelu

It´s Learningin materiaali (sisältää myös englannin kielistä materiaalia)

Opetusmenetelmät

Luennot, luentotehtävät, kotitehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Myöhässä palautettujen oppimispäiväkirjan palautuspäivä on 21.10 itsiin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, luentotehtävät, kotitehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja luentotehtävät
keskiviikkoisin Teamsin kautta

Oppimispäiväkirja 100% kok. arvosanasta. Palautus 2.10.24 itsiin
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjan palautus Itsiin
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista arvosanan.
Myöhässä palautettujen oppimispäiväkirjan palautuspäivä on 21.10.24

Sisällön jaksotus

Syyskuussa 2024 keskiviikkoisin Teams- kanavalla

Viestintäkanava ja lisätietoja

luennot
Kurssilla käytetään Itsiä
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja 100% kok. arvosanasta
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista arvosanan.

Hylätty (0)

arvosana 0
Päiväkirjaa ei ole palautettu
TAI
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama (kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu) ja niiden vastaustaso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa EIVÄT OLE Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 20%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

arvosana 1
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Luentotehtäviä ei ole tehty.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 10%, mutta alle 20%.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

arvosana 2-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Arvosanaan 3 tarvitaan 50% luentotehtävistä.
Plagiointitarkastus on OK.
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät (arvosanaan 4 ja 5) löytyvät päiväkirjasta.
Arvosanaan 5 kaikki luentotehtävät tehty.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.