Siirry suoraan sisältöön

Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY77-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Myyntityön koulutus

Opettaja

  • Annika Karppelin

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
  • 19.09.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 26.09.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 03.10.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 10.10.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 24.10.2024 11:00 - 14:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 29.10.2024 13:00 - 16:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 07.11.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 14.11.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 21.11.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002
  • 28.11.2024 12:00 - 15:00, Human Resources and Competence Development as Competitive Advantage KH00BY77-3002

Tavoitteet

Upon completion of this course, the students is able to
- distinguish between strategic management and operational management decisions
- distinguish between leadership and management approach at company and destination level
- recognize the role of HR, use of technologies, competence development, and occupational wellness in tourism and hospitality industry
- explain the importance of soft skills in work community and customer contacts

Sisältö

- Leadership and developing employee competencies and occupational wellness
- Adaptability, problem solving, conflict resolution and teamwork
- Standardized processes, service standards and technology in customer encounters

Oppimateriaalit

Kupias&Peltola. 2009. Perehdyttämisen pelikentällä.
sekä englanninkielinen materiaali ja its-alustalla jaettu oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Flipped learning (opiskelija valmistautuu aiheeseen annetun materiaalin avulla)
ryhmätyöt ja case-studies

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ei korotusmahdollisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lukujärjestyksen mukaiset oppitunnit: 25h
Itsenäinen opiskelu ~ 30-50h
Tehtävien ja vertaispalautteen työstäminen ~ 40-60h

Sisällön jaksotus

Toteutus on suomen kielinen, osa materiaalista on englanniksi
Strateginen johtaminen ja henkilöstöhallinto palvelualoilla
Leadership -johtaminen ja management-johtaminen operatiivisella tasolla
Työntekijöiden osaamisen kehittäminen
Uusien työntekijöiden rekrytointi ja perehdyttäminen
Teknologian käyttö palvelualan kohtaamisessa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its-oppimisalusta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki tämän kurssin osat (yksittäiset tehtävät, vertaisarvioinnit jne.) arvioidaan seuraavasti:
Hylätty (0 pistettä)
Hyväksytty (1 piste)
Hyvä (2 pistettä)
Erinomainen (3 pistettä)
Vertaisarviointi: Suppea ja rajallinen (1 pts), Sisältöä kommentoitu hyvin (2 pts).
Maksimipisteet:
- 2 yksittäistä tehtävää: Enintään 6 pistettä
- 2 vertaisarviointia: enintään 4 pistettä
- 1 tiimitehtävä (posteri -esitys): Enintään 3 pistettä
Pisteet muuntuvat seuraavasti lopullisen arvosanan saamiseksi:
- 12-13 pistettä = arvosana 5
- 10-11 pistettä = arvosana 4
- 8-9 pistettä = arvosana 3
- 7 pistettä = arvosana 2
- 6 pistettä = arvosana 1
- 5 pistettä ja alle 5 pistettä = hylätty
OBS: Kurssin läpäiseminen edellyttää kahta yksilötehtävää ja ryhmätyötä. Vertaisarvioinnin laiminlyönti ei ole hylkäävä tekijä, se vaikuttaa ainoastaan negatiivisesti lopulliseen arvosanaan.

Hylätty (0)

Tehtävien pisteet eivät riitä läpäisyyn.
Pakollisista palautuksista 3 tehtävää, jokin puuttuu.
Opiskelija hallitsee opintojakson keskeiset osa-alueet hyvin heikosti tai ei lainkaan. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin tehtäviin tai muuhun sisältöön. Opiskelijan tuottama tieto ei vastaa opintokokonaisuuden keskeisiä osia saati käsiteltäviä asioita. Kerätyn tiedon tulkinta on epämääräistä, puutteellista tai sisältö on selkeästi tekoälyn tuottamaa. Kokonaisuuksista puuttuu omaa ajattelua sisältävää pohdintaa ja kytköksiä opintojaksoon. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille. Useat tekstin tai esityksen osat ovat epäselviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1
Opiskelija osoittaa heikkoa opintojakson keskeisten osa-alueiden hallintaa. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietämystään ja ymmärrystään kurssin sisällöstä tehtävissä ja tuotoksissa. Opiskelijan tiedonhaku ja tietoperustan käsittely on heikkoa, eikä keskeisiä asioita ole tuotu esille tehtävissä tai tuotoksissa. Omat näkemykset tuotu esille heikosti ja kytkös opintojakson sisältöihin on heikkoa. Opiskelijalla on vaikeuksia ilmaista ajatuksiaan muille. Jotkin tekstin tai esityksen osat ovat epäselviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana: 3
Opiskelija on osoittanut hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa ja kykyä tehdä kokonaisuuteen liittyviä arvioita ja kokoavaa pohdintaa. Tuotokset sisältävät kokonaisuuteen liittyvää pohdintaa ja tuotokset sisältävät, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Suurin osa tekstistä on selkeää ja hyvin kirjoitettua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osoittanut erittäin hyvää tietämystä ja ymmärrystä kurssin pääalueista. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Teksti on selkeää, kokonaisuus on looginen ja hyvin kirjoitettua. Tietoperustan hyödyntäminen näkyy.