Siirry suoraan sisältöön

Myynnin johtaminen ja Revenue Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY79-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
  • 13.09.2024 08:00 - 12:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 20.09.2024 08:00 - 12:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 27.09.2024 08:00 - 12:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 04.10.2024 08:00 - 12:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 11.10.2024 08:00 - 12:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 21.10.2024 08:30 - 16:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 01.11.2024 08:00 - 15:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002
  • 08.11.2024 08:00 - 12:00, Myynnin johtaminen ja Revenue Management KH00BY79-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää tuottojohtamisen eli Revenue Managementin pääperiaatteet
• tunnistaa keskeiset jakelukanavat ja niiden merkityksen matkailu-, vieraanvaraisuus- ja vapaa-aikapalveluiden liiketoiminnassa
• hallitsee henkilökohtaisen myyntityön sekä myyntineuvottelutilanteet

Sisältö

• Tuottojohtamisen eli Revenue Managementin periaatteet ja soveltaminen
• Jakelukanavien moninaisuuden hyödyntäminen osana yrityksen kilpailukykyä
• Myynnin johtaminen sekä myyntityö- ja myyntineuvottelutaidot

Oppimateriaalit

1) itslearnigissä jaetut materiaalit ja videolinkit

2) Hanna Lakin jakamat workshop materiaalit sekä:

3) Online:

Expedia (2023). The Path to Purchase: Uncovering how travelers plan and book online. https://partner.expediagroup.com/en-us/resources/research-insights/path-to-purchase

Kansainvälistymisopas (2023). Visit Finland https://www.visitfinland.fi/4aff86/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2023/vf-kansainvalistymisopas-2023.pdf

4) Artikkelit:

Falk, M., & Vieru, M. (2018). Modelling the cancellation behaviour of hotel guests. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(10), 3100-3116.

Falk, M. T., & Vieru, M. (2021). Short-term hotel room price effects of sporting events. Tourism Economics, 27(3), 569-588.

Kim, K., Kim, M. J., & Jun, J. K. (2020). Small queuing restaurant sustainable revenue management. Sustainability, 12(8), 3477.

Kimes, S. E., & Singh, S. (2009). Spa Revenue Management. Cornell Hospitality Quarterly, 50(1), 82-95. https://doi.org/10.1177/1938965508324868

Tyagi, M., & Bolia, N. B. (2021). Approaches for restaurant revenue management. Journal of Revenue and Pricing Management, 1-19.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakkotehtävä hinnoittelusta (dl 12.9.), parityö, tentti sekä workshop, johon liittyy ryhmätyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 39: pe 27.9. klo 08.15 -9.45
Rästitentit: 11.10 (klo 08.30 - 10.00) ja 18.10 (klo 12-14) Huom. Opetukseton viikko!

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun ammattikorkeakoulun pedagogista lähestymistapaa kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi tai lyhyesti Innopedaksi. Se on oppimiskäsitys, joka perustuu kokeiluihin, tiedon ja osaamisen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka perustuu työelämälähtöisyyteen ja yhteistyöhön, kansainvälistymiseen, yrittäjyyteen ja systeemiajatteluun.

Tarvitset oppimiesi ydintaitojen lisäksi innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kaikilla liiketoiminnan aloilla. Sinulta odotetaan myös luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua sekä tiimi- ja verkostotyöskentelyä. Harjoittelet kaikkia näitä taitoja aktiivisesti opintojesi aikana, mutta eri painotuksin kullakin kurssilla.

Lisätietoja Innopedasta saat osoitteesta https://innopeda.turkuamk.fi/.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5ects = 135h opiskelijan työtä:
*36h kampuksella
*99 h itsenäistä/ryhmätyötä ja tenttiin valmistautumista kampuksella tai verkossa

Sisällön jaksotus

Opetus alkaa syyskuussa 2024 viikolla 37 ja loppuu viikolla 45.

Viikot 37-43 Karppelin ja Saari
Tentti viikolla 39
Rästitentit: 11.10 ja 18.10 (iltapäivä)
Viikot 44-45 Revenue Management workshop 1 ja 2, Hanna Lak (Läsnäolo pakollinen)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kolme arvioitavaa tuotosta:
1) Parityö (myyntikeskustelutehtävä), jonka painoarvo on 25 % kokonaisuudesta ja joka arvioidaan arvosanalla hylätty - 5.
2) Tentti, jonka painoarvo on 50 % kokonaisarvosanasta ja joka arvioidaan hylätty - 5.
3) Workshop työskentelyyn liittyvä tehtävä, jonka painoarvo on 25 % kokonaisarvosanasta ja joka arvioidaan hylätty - 5.

Opintojakson alkuun on ennakkotehtävä (dl 12.9), joka palautetaan itsiin mutta käsitellään ekalla oppitunnilla.

Lisäksi suoritetaan itse- ja vertaisarviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät keskeneräisiä ja/tai puutteelliset tehtävät (myös määräajan jälkeen palautetut tehtävät voivat johtaa hylätyn arvosanan saamiseen).
Tentti hylätty (varsinainen ja 2 rästikertaa), tentin tulos jää alle 50% maksimipisteistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1
Parityössä: Opiskelijat hyödyntävät tietopohjaa rajoitetusti myyntikeskustelutehtävän valmistelussa ja esittämisessä. Paljon teknisiä virheitä (esim. esityksen sujuvuudessa).

Workshop -työssä tuotos perustuu pääasiassa hajanaisiin huomioihin, ei asiaankuuluvan tietoperustan suunnitelmalliseen ja perusteltuun soveltamiseen. Lopputulos ei ole teknisesti pätevä (esim. puutteelliset viittaukset).

Tentissä T1 arvosanan saa, kun pisteitä on 50% maksimipistemäärästä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3
Parityössä: Opiskelijat työskentelevät ennakoivasti ja koordinoidusti myyntikeskustelutehtävän ja kurssin tavoitteiden saavuttamiseksi ja pystyvät jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Pari hyödyntää hyvin asiaankuuluvaa tietopohjaa. Joitakin teknisiä virheitä (esim. esityksen sujuvuudessa).

Workshop -työssä opiskelijat ovat asettaneet tehtävänannon ja opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet, mutta eivät saavuta niitä täysin. Tuotos perustuu pääasiassa asiaankuuluvan tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Sen oppimisarvo on hyvä. Joitakin teknisiä virheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5
Parityössä: Opiskelijat työskentelevät aktiivisesti ja koordinoidusti, vuoropuhelussa toistensa kanssa ja hyödyntäen toistensa asiantuntemusta. Tietopohja on laaja ja sitä sovelletaan onnistuneesti ja hyvin perustellen. Lopputulos on myös teknisesti kiitettävä.

Workshop -työssä opiskelijat ovat asettaneet opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet ja saavuttavat ne täysin. Tuotos perustuu asiaankuuluvan tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Sen arvo oppimisen kannalta on huomattava. Lopputulos on myös teknisesti pätevä (esim. viitteet).