Liiketoimintamallit ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011665-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
PLIITS22MARPLIITS22MAR
- 12.09.2024 10:00 - 13:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 19.09.2024 09:00 - 11:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 26.09.2024 08:00 - 11:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 03.10.2024 13:00 - 16:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 11.10.2024 09:00 - 11:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 21.10.2024 13:00 - 16:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 29.10.2024 08:00 - 11:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
- 07.11.2024 12:00 - 15:00, Liiketoimintamallit ja markkinointi 3011665-3011
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
Sisältö
- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa
Oppimateriaalit
Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
The St. Gallen Business Model Navigator
Opettajan materiaali.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen, kirjareflektioin vertaisarviointi (ensin itsenäistä tiedon omaksumista)
- työelämälähtöiset yrityscaset ja ryhmätyöt ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen ryhmätöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista. Liiketoiminnan kestävä kehitys YK:n tavoitteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Kirjallisuuden ja teorian lukeminen itsenäisesti ja sen jakaminen kirjapiirissä.
Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion kommentointi.
Ryhmätöiden itsenäinen työstäminen ja esittely (liiketoimintamallit, markkinointisuunnitelma, video).
8 lähiopetuskertaan osallistuminen.
Sisällön jaksotus
Suomeksi
Liiketoimintamallien analysointi ja uuden liiketoiminnan innovointi.
Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen.
Markkinointiviestinnän tekeminen.
Kurssi alkaa ennakkohtehtävällä viikolla 36. Lähiopetus kerran viikossa 8 viikon ajan alkaen viikolla 37 (ei lähiopetusta syyslomaviikolla 42).
Kurssille otetaan 40 ensimmäistä ilmoittautunutta.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjan lukeminen ja kirjareflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektioinnin kommentointi, 1-5, 25% arvosanasta, yksilötyö.
Liiketoimintamallien analysointi, innovointi ja esittely, 1-5, 25% arvosanasta, ryhmätyö.
Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen, 1-5, 25%, ryhmätyö.
Markkinointivideon tekeminen, 1-5, 25% arvosanasta, ryhmätyö.
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätyössä vaikuttavat arvosanaan.
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa, kurssi hylätään.
Tuotokset koostuvat suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioidusta tekstistä (plagiointi).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-ymmärtää liiketoimintamallien analysoinnin ja markkinoinnin suunnittelun perusteita
-osaa tuottaa markkinointiviestintämateriaalia
-osaa reflektoida luettua materiaalia
-toimii osana ryhmää ryhmätöissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyväksytty (3-4), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti ja itsenäisesti luettua materiaalia
-analysoi liiketoimintamalleja teorian ja käytännön näkökulmista
-osaa käyttää markkinoinnin resursseja kustannustehokkaasti
-suunnittelee markkinointia asiakaskeskeisesti
-tuottaa uutta, asiakasta puhuttelevaa markkinointiviestintämateriaalia
-toimii hyvin ryhmässä ja osaa arvioida omaa työpanosta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
-palauttaa ajoissa kaikki arvioitavat tehtävät
-reflektoi kriittisesti teoriaa ja tuo siihen uusia näkökulmia
-analysoi liiketoimintamalleja ja markkinointia syvällisesti sekä teorian että käytännön näkökulmista
-osaa suunnitella markkinointia kustannustehokkaasti ja asiakaskeskeisesti
-tuottaa iskevää ja myyntiä tehostavaa markkinointiviestintämateriaalia
-toimii kannustavasti ryhmässä ja jakaa omaa osaamista muille.