Skip to main content

Ideating methods and introduction to prototyping (5 cr)

Code: TE00CX55-3001

General information


Enrollment
08.12.2024 - 06.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 28.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 50
Degree programmes
Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
Teachers
Mervi Vuolas
Course
TE00CX55

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 22 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 14.01.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/********
Thu 16.01.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Wed 22.01.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Tue 28.01.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Thu 30.01.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Wed 05.02.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Tue 11.02.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Thu 13.02.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Wed 26.02.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.

Sisältö: Luovuus, megatrendit, kestävä kehitys, ideoinnin menetelmät , prototypoinnin mahdollisuudet sekä fasilitointi.

Objective

Students are able to use creative ideation methods and apply comprehensive and user-oriented design thinking to find new design opportunities.

Content

The course consists of the following components:
- Creative thinking and ideating methods
- Prototyping in ideating

Materials

https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.

Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus

Teaching methods

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen sekä vertaisoppiminen
Etäopiskelu
Harjoitustyöt
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Yksilö- ja pienryhmätehtävät

Exam schedules

Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata opettajan antaman palautteen perusteella.

International connections

Innovaatiopedagogiikka, jossa olennaista on tekemällä ja kokeilemalla oppiminen ja tiedon jakaminen vertaisoppimalla.
Oppimisalustana itsLearning
Etäkontaktitunnit (3h / ilta) 1-2 kertaa viikossa (ti, ke, to)

Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään. Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.

Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Kestävä kehitys voi esiintyä yhtenä sisältönä harjoitus- ja projektitehtävissä.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta ja harjoitustöistä Zoomissa työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.

Further information

Turun AMK:n sähköposti ja itsLearning. Tarvittaessa myös puhelin.

Opinnot vaativat pakollista läsnäoloa, jotta vertaisoppiminen, oppimiskeskustelut ja tiimityöt mahdollistuvat sovituissa tapaamisissa. Jos poissaoloja kuitenkin tulee esim. sairastumisen vuoksi, opiskelija tutustuu annettuun materiaalin, tekee annetut tehtävät itsenäisesti, ja palauttaa itsLearningiin.

Go back to top of page