Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CX55-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 50
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettaja
- Mervi Vuolas
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
-
OSMUOTS24Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
- 14.01.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 16.01.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 22.01.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 28.01.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 30.01.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 05.02.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 11.02.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 13.02.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
- 26.02.2025 17:30 - 20:00, Ideointimenetelmät sekä johdanto prototypointiin TE00CX55-3001
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Sisältö
Opintojakso muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Luovan ideoinnin menetelmät
- Prototypointi ideoinnissa
Oppimateriaalit
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen sekä vertaisoppiminen
Etäopiskelu
Harjoitustyöt
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata opettajan antaman palautteen perusteella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, jossa olennaista on tekemällä ja kokeilemalla oppiminen ja tiedon jakaminen vertaisoppimalla.
Oppimisalustana itsLearning
Etäkontaktitunnit (3h / ilta) 1-2 kertaa viikossa (ti, ke, to)
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään. Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Kestävä kehitys voi esiintyä yhtenä sisältönä harjoitus- ja projektitehtävissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta ja harjoitustöistä Zoomissa työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Sisältö: Luovuus, megatrendit, kestävä kehitys, ideoinnin menetelmät , prototypoinnin mahdollisuudet sekä fasilitointi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Turun AMK:n sähköposti ja itsLearning. Tarvittaessa myös puhelin.
Opinnot vaativat pakollista läsnäoloa, jotta vertaisoppiminen, oppimiskeskustelut ja tiimityöt mahdollistuvat sovituissa tapaamisissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnoissa arvioidaan tehtyjen harjoitussuoritusten ja työskentelyn laatu sekä vastuunotto omasta oppimisesta.
Harjoitustöistä annetaan palautetta itsLearning kautta sekä suullisesti etätapaamisissa.
Arviointeina käytetään sekä itse-, vertais- sekä opettajan tekemään arviointia.
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu, tai niitä ei ole tehty hyväksytyllä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Pääosa tehtävistä on tehty, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät on suoritettu hyvin ja huolellisesti. Työskentely on ollut vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät on tehty erittäin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. Opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan.