Siirry suoraan sisältöön

Prototypoinnin mahdollisuudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BX13-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

24.01.2025 - 04.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi

Opettaja

  • Hannu Parkkamäki
  • Tarmo Karhu

Vastuuopettaja

Tarmo Karhu

Ryhmät

  • DMUOTS24
    Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
  • 24.01.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
  • 07.02.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
  • 28.02.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
  • 14.03.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
  • 04.04.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007

Tavoitteet

Opiskelija osaa tehdä eri asteisia malleja ja prototyyppejä, joiden avulla hän havainnollistaa suunniteltuja ratkaisuja, testaa niiden toimivuutta, kommunikoi suunnitelmista sekä vie suunnitelmia eteenpäin. Opiskelija osaa valita prototypointiin kulloinkin sopivia materiaaleja ja tekniikoita liittyen mm. suunnitteluprosessin vaiheeseen, käyttökohteeseen, valmistettavuuteen sekä kustannuksiin ja aikatauluihin.

Sisältö

Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Prototypoinnin menetelmät

Oppimateriaalit

Witthoft, Scott, 2022: This is a Prototype? The Curious Craft of Building New Ideas

Terstiege, Gerrit, 2009: The Making of Design: From the First Model to the Final Product
Kettunen, Ilkka, 2001: Muodon palapeli

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot
Tekemällä oppiminen: itsenäiset harjoitustehtävät, harjoitusprojekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opinnot vähentävät myös sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja oppimistehtäviä tehdään sekä lähitunneilla että itsenäisesti, osittain pienryhmissä.

1 op = 27 h opiskelijan työtä
> 5 op = 135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutustutaan erilaisiin materiaaleihin ja niiden käsittelymenetelmiin ideoita konkretisoitaessa.

Kurssilla perehdytään eri tasoisten prototyyppien käytön mahdollisuuksiin kommunikoinnin tukena, ideointimenetelmänä ja ongelmaratkaisun työkaluna.

Harjoitustehtäviä itsenäisesti sekä lähitapaamisissa kampuksen protoilutiloissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: harjoitustehtävät ja osallistuminen lähitunneilla sekä vastuunotto oppimisestaan. Palaute tehdyistä tehtävistä itsLearningin kautta ja jatkuva palaute/ohjaus kontaktituntien aikana. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.

Hylätty (0)

Puuttuva tai heikko osallistuminen lähitapaamisiin.

Harjoitustehtäviä ei ole tehty tai niissä on liian paljon puutteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Useita poissaoloja lähitapaamisista.

Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen lähitapaamisiin ja yhteiseen toimintaan on ollut aktiivista ja vastuullista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen lähitapaamisiin ja yhteiseen toimintaan on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.