Prototypoinnin mahdollisuudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BX13-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
24.01.2025 - 04.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettaja
- Hannu Parkkamäki
- Tarmo Karhu
Vastuuopettaja
Tarmo Karhu
Ryhmät
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
- 24.01.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
- 07.02.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
- 28.02.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
- 14.03.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
- 04.04.2025 12:00 - 16:00, Prototypoinnin mahdollisuudet TE00BX13-3007
Tavoitteet
Opiskelija osaa tehdä eri asteisia malleja ja prototyyppejä, joiden avulla hän havainnollistaa suunniteltuja ratkaisuja, testaa niiden toimivuutta, kommunikoi suunnitelmista sekä vie suunnitelmia eteenpäin. Opiskelija osaa valita prototypointiin kulloinkin sopivia materiaaleja ja tekniikoita liittyen mm. suunnitteluprosessin vaiheeseen, käyttökohteeseen, valmistettavuuteen sekä kustannuksiin ja aikatauluihin.
Sisältö
Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Prototypoinnin menetelmät
Oppimateriaalit
Witthoft, Scott, 2022: This is a Prototype? The Curious Craft of Building New Ideas
Terstiege, Gerrit, 2009: The Making of Design: From the First Model to the Final Product
Kettunen, Ilkka, 2001: Muodon palapeli
Opetusmenetelmät
Johdantoluennot
Tekemällä oppiminen: itsenäiset harjoitustehtävät, harjoitusprojekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opinnot vähentävät myös sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattuja oppimistehtäviä tehdään sekä lähitunneilla että itsenäisesti, osittain pienryhmissä.
1 op = 27 h opiskelijan työtä
> 5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Kurssilla tutustutaan erilaisiin materiaaleihin ja niiden käsittelymenetelmiin ideoita konkretisoitaessa.
Kurssilla perehdytään eri tasoisten prototyyppien käytön mahdollisuuksiin kommunikoinnin tukena, ideointimenetelmänä ja ongelmaratkaisun työkaluna.
Harjoitustehtäviä itsenäisesti sekä lähitapaamisissa kampuksen protoilutiloissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
ItsLearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: harjoitustehtävät ja osallistuminen lähitunneilla sekä vastuunotto oppimisestaan. Palaute tehdyistä tehtävistä itsLearningin kautta ja jatkuva palaute/ohjaus kontaktituntien aikana. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Puuttuva tai heikko osallistuminen lähitapaamisiin.
Harjoitustehtäviä ei ole tehty tai niissä on liian paljon puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Useita poissaoloja lähitapaamisista.
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen lähitapaamisiin ja yhteiseen toimintaan on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen lähitapaamisiin ja yhteiseen toimintaan on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.