Basics of Nursing in Internal Diseases and Simulation (10 cr)
Code: TH00CK46-3015
General information
- Enrollment
-
01.06.2024 - 25.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
23.08.2024 - 24.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Johanna Kurtti
- Milka Laaja
- Henriikka Penttilä
- Miia Tähtinen
- Jaana Lumme
- Jenni Hannula
- Course
- TH00CK46
realization.id
35555
realization.code
TH00CK46-3015
realization.startDate
23.08.2424
realization.endDate
24.11.2424
realization.enrollmentStart
01.06.2424
realization.enrollmentEnd
25.08.2424
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Basics of Nursing in Internal Diseases and Simulation
Content
Contents:
• Professional interaction and care relationship
• Care process, decision-making and recording
• Patient safety, data security and ergonomics
• Methods of helping in nursing and supporting daily activities
• Monitoring the patient's condition and basic vital signs
• The need and significance of nutrients
• Diet according to nutrition recommendations at different ages
• Digital and health technology applications
During the simulations,
· you practise the clinical competence of the basics of nursing and pharmacotherapy as well as professional interaction and encountering patients.
Further information
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.
Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.
Further information
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.
Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.
Objective
BASICS OF NURSING AND SIMULATION 10 ETCS
Objectives:
Student
• is able to work professionally in a care relationship and recognise their own role as a nurse and strive to improve in it, and learn about multidisciplinary cooperation in health care.
• values the patient and is able to support them and their family members in all stages of life while taking their culture into account.
• is able to identify care needs and plan, implement and evaluate nursing in health care units.
• gains experience in recording care in accordance with the national recording model.
• can consider factors affecting patient safety and respond to an immediate need for help.
• can identify and strengthen the patient's resources.
• knows how to work aseptically and ergonomically while taking sustainable development into account.
• can identify nutritional needs and implement health-promoting nutrition for different age groups.
In simulation:
• learns to use digital and health technology devices in nursing older people
• advances their competence in nursing and pharmacotherapy and encountering clients.
Evaluation methods and criteria
Tehtävät 3 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Ryhmätentti- ja yksilötentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (numeerinen tenttien keskiarvo)
HOSI simulaatiot: HYV/HYL
Ravitsemus 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (tentti)
Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Läsnäoloksi lasketaan osallistuminen tunnin alusta tunnin loppuun. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla.
Exam schedules
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Completion alternatives
Ei ole.
Evaluation scale
H-5
Student workload
10 op = 270 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit , tietotestit 3 op = 81h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op, HOSI simulaatio = 135 h, joista lähiopetusta 52 h
Yksilö- ja ryhmätentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h
Ravitsemus 1 op = 27 h
Teaching methods
Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, virtuaali- ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu.
Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisissa tiimeissä hoitoon liittyvissä perus- ja erityistilanteissa.
Itsenäiset tehtävät- ja rymätehtävät.
Materials
Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
realization.grade0Description
Tehtäviä puuttuu ja/tai ne palautetaan puutteellisina ja/tai myöhässä
Pakollisia läsnäoloja puuttuu osittain tai kokonaan
Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana. Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tiimityö:
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä. Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön. Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida hoitotyön tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
realization.grade1Description
Luovuus:
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista. Jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä opintojakson sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu), mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti
realization.grade3Description
Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia hoitotyön ratkaisuja selkeästi ja perustellen. Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Osaa hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaisia eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.
realization.grade5Description
Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti. Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen. Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa. Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä. Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön. Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista hoitotyön perusteet opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida hoitotyön perusteiden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.
International connections
Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan mukaan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana.
Content scheduling
Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset
Elvytys, kuolevan potilaan hoitotyö
Tavoitteet:
Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
Number of ECTS credits allocated
10
realization.minCredits
10
realization.maxCredits
10
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
22388
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
22388
courseUnit.learningUnitGroupCode
22386
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.optionalityCredits
10
courseUnit.minOptionalityCredits
10
courseUnit.maxOptionalityCredits
10
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean