Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusteet ja simulaatio (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK46-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 24.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Johanna Kurtti
  • Milka Laaja
  • Henriikka Penttilä
  • Miia Tähtinen
  • Jaana Lumme
  • Jenni Hannula

Ryhmät

  • MSHSS24A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S24
  • 23.08.2024 08:15 - 09:45, Info - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 29.08.2024 12:00 - 16:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 05.09.2024 09:15 - 11:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 05.09.2024 12:15 - 15:30, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 06.09.2024 08:15 - 14:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 12.09.2024 12:15 - 15:30, RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 13.09.2024 08:00 - 14:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 19.09.2024 09:00 - 12:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 20.09.2024 08:00 - 14:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 26.09.2024 14:00 - 15:30, RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 27.09.2024 08:00 - 14:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 03.10.2024 09:00 - 12:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 04.10.2024 08:00 - 14:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 10.10.2024 08:00 - 11:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 11.10.2024 08:00 - 14:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 31.10.2024 09:00 - 12:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015
  • 21.11.2024 12:00 - 16:00, Harjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3015

Tavoitteet

HOITOTYÖN PERUSTEET JA SIMULAATIO 10 OP

Tavoitteet:

Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä

Sisältö

Sisältö:
• Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
• Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
• Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
• Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
• Ravintoaineiden tarve ja merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
• Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset

Oppimateriaalit

Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.

Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, virtuaali- ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu.
Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisissa tiimeissä hoitoon liittyvissä perus- ja erityistilanteissa.
Itsenäiset tehtävät- ja rymätehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan mukaan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit , tietotestit 3 op = 81h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op, HOSI simulaatio = 135 h, joista lähiopetusta 52 h
Yksilö- ja ryhmätentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h
Ravitsemus 1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset
Elvytys, kuolevan potilaan hoitotyö

Tavoitteet:
Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.

Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 3 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Ryhmätentti- ja yksilötentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (numeerinen tenttien keskiarvo)
HOSI simulaatiot: HYV/HYL
Ravitsemus 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (tentti)
Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Läsnäoloksi lasketaan osallistuminen tunnin alusta tunnin loppuun. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla.

Hylätty (0)

Tehtäviä puuttuu ja/tai ne palautetaan puutteellisina ja/tai myöhässä
Pakollisia läsnäoloja puuttuu osittain tai kokonaan


Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana. Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tiimityö:
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä. Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön. Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida hoitotyön tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Luovuus:
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista. Jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä opintojakson sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu), mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia hoitotyön ratkaisuja selkeästi ja perustellen. Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Osaa hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaisia eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti. Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen. Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa. Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä. Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön. Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista hoitotyön perusteet opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida hoitotyön perusteiden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.