Siirry suoraan sisältöön

Lääkehoidon perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK48-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Minna Kummunsalo
  • Jaana Forsbacka

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHTS24M
    Sairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 12.09.2024 12:00 - 14:00, Info - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 12.09.2024 14:00 - 16:00, Info - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 17.09.2024 12:00 - 18:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 17.09.2024 12:00 - 18:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 17.09.2024 12:00 - 14:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 26.09.2024 12:00 - 14:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 01.10.2024 08:00 - 14:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 01.10.2024 08:00 - 14:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 01.10.2024 12:00 - 14:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 04.10.2024 10:00 - 16:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 04.10.2024 10:00 - 12:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 04.10.2024 10:00 - 16:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 10.10.2024 08:00 - 12:30, ALOITUS klo 8.00 Lääkehoidon 1. teemapäivä
  • 10.10.2024 13:00 - 15:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 21.10.2024 12:00 - 14:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 24.10.2024 08:00 - 12:00, Lääkehoidon 2. teemapäivä
  • 28.10.2024 10:00 - 12:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 29.10.2024 08:00 - 14:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 29.10.2024 08:00 - 10:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 29.10.2024 10:00 - 14:00, LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 29.10.2024 12:00 - 14:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 07.11.2024 12:00 - 14:00, Lääkelaskut KOE 1 - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 13.11.2024 08:00 - 10:00, Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018
  • 15.11.2024 12:00 - 14:00, Lääkelaskut KOE 2 - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018

Tavoitteet

LÄÄKEHOIDON PERUSTEET 5 OP LÄPE

Tavoitteet:

Opiskelija
• tietää lääkehoidon eettiset, juridiset ja yhteiskunnalliset perusteet
• tietää sairaanhoitajan työssä tarvittavan farmakologian ja farmasian perusteet
• osaa toteuttaa vaikuttavaa, kestävän kehityksen mukaista ja turvallista lääkehoitoprosessia erilaisissa toimintaympäristöissä ja tietää eri ammattiryhmien sekä lääkkeen käyttäjän vastuut ja roolit
• tietää ja osaa hyödyntää luotettavia tietolähteitä lääkehoidon toteuttamisessa
• osaa lääkehoidon toteuttamisessa tarvittavan lääkelaskennan
• osaa ohjata potilaita ja hänen omaisiaan lääkehoidossa ja ymmärtää hoitoon sitoutumisen merkityksen
• osaa arvioida omaa lääkehoito-osaamistaan hyödyntäen lääkehoitopassia
• tutustuu digitaalisiin lääkehoidon terveysteknologisiin sovelluksiin hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Lääkehuollon ja lääkehoidon säädökset, valvonta ja eettiset lähtökohdat
• Lääkehoito ja kestävä kehitys
• Lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• Lääkemuodot ja lääkkeen antotavat eri antoreittejä
• Lääke- ja lääkitysturvallisuus
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• Lääkehoito osana potilaan kokonaishoitoa
• Lääkehoidon tiedonhallinta ja keskeiset tietolähteet
• Lääkelaskenta
• Lääkkeiden oikea käyttö, ohjaus ja hoitoon sitoutuminen
• Lääketeknologia
• Lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista

Oppimateriaalit

Saano & Taam-Ukkonen (2020), Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.

Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. (2020), Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro. 

Opetusmenetelmät

- Tiimioppiminen
- Luokkaharjoittelu
- Lääkelaskennan harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan ITSissä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- luokkaharjoittelu
- yhteisopettajuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.
Luokkaharjoitteluihin tulee osallistua lähtökohtaisesti oman ryhmän mukana suunnitellussa järjestyksessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op (5x27=135h) opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu viikoille: 37-47

Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu seuraavista osista:

Lääkehoidon lopputentti 0-K5
Tiimitehtävät hyv/hyl
Its:n yksilötehtävät hyv/hyl
Luokkaharjoittelutunnit (läsnäolo 100%) hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl

Hylätty (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai
hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa
oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailla ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää asioita ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin
edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.