Basics of Pharmacotherapy (5 cr)
Code: TH00CK48-3018
General information
- Enrollment
- 06.05.2024 - 31.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.09.2024 - 30.11.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Minna Kummunsalo
- Jaana Forsbacka
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PSHTS24MDegree Programme in Nursing with Support for Finnish Language, Turku, Autumn 24
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00CK48
Realization has 24 reservations. Total duration of reservations is 82 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 12.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Info - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 12.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Info - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Tue 17.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Tue 17.09.2024 time 12:00 - 18:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Tue 17.09.2024 time 12:00 - 18:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Thu 26.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
etänä
|
Tue 01.10.2024 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Tue 01.10.2024 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Tue 01.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Fri 04.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Fri 04.10.2024 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Fri 04.10.2024 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Thu 10.10.2024 time 08:00 - 12:30 (4 h 30 min) |
ALOITUS klo 8.00 Lääkehoidon 1. teemapäivä |
etänä
|
Thu 10.10.2024 time 13:00 - 15:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Mon 21.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Thu 24.10.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Lääkehoidon 2. teemapäivä |
etänä
|
Mon 28.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Tue 29.10.2024 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Tue 29.10.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Tue 29.10.2024 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
LÄNEH - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Tue 29.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Thu 07.11.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkelaskut KOE 1 - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Wed 13.11.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Fri 15.11.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkelaskut KOE 2 - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3018 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu viikoille: 37-47
Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista
Objective
BASICS OF PHARMACOTHERAPY 5 ETCS LÄPE
Objectives:
Student
• is familiar with the ethical, legal and societal basics of pharmacotherapy
• knows the basics of pharmacology and pharmacy needed in nursing work
• knows how to implement an effective, sustainable and safe pharmacotherapy process in different operating environments and knows the responsibilities and roles of different professional groups and the medicine user
• knows how use reliable sources of information in the implementation of pharmacotherapy
• is able to how to make medicine-related calculations needed in the implementation of pharmacotherapy
• can guide patients and their families in pharmacotherapy and understands the significance of commitment to treatment
• is able to assess their competence in pharmacotherapy using the Medication Passport
• learns about digital health technology applications of pharmacotherapy in nursing
Content
Contents
• Regulations, supervision and ethical starting points of pharmaceutical service and pharmacotherapy
• Pharmacotherapy and sustainable development
• Stages and effects of pharmaceuticals in the body
• Different forms of pharmacotherapy and forms of administration
• Pharmaceutical and medication safety
• Medical treatment plan and safe implementation of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy as part of overall patient care
• Pharmacotherapy information management and key sources of information
• Drug Dosage Calculation
• Correct use of medicines, guidance and commitment to treatment
• Pharmaceutical technology
• Medication Passport as part of the identification of competence
Materials
Saano & Taam-Ukkonen (2020), Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. (2020), Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.
Teaching methods
- Tiimioppiminen
- Luokkaharjoittelu
- Lääkelaskennan harjoitukset
Exam schedules
Ilmoitetaan ITSissä
Pedagogic approaches and sustainable development
- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- luokkaharjoittelu
- yhteisopettajuus
Completion alternatives
Toteutusta ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.
Luokkaharjoitteluihin tulee osallistua lähtökohtaisesti oman ryhmän mukana suunnitellussa järjestyksessä.
Student workload
Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op (5x27=135h) opiskelijan työtä.
Evaluation methods and criteria
Arviointi koostuu seuraavista osista:
Lääkehoidon lopputentti 0-K5
Tiimitehtävät hyv/hyl
Its:n yksilötehtävät hyv/hyl
Luokkaharjoittelutunnit (läsnäolo 100%) hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl
Failed (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai
hyvinvoinnin edistämiseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa
oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailla ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää asioita ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin
edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Sähköpostitse.