Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeiset myynti- ja markkinointiprojektit (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CN66-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

2 - 10

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Myyntityön koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall
  • Arto Kuuluvainen

Ryhmät

  • PMYYNS23
    Myyntityö S23
  • PLIITS23MAR
    PLIITS23MAR

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- ymmärtää asiakasyrityksen liiketoimintamallia
- kuunnella asiakasta ja ehdottaa lisäarvoa tuottavia myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja
- kehittää ja parantaa myyntiä ja markkinointia yhdessä asiakkaan kanssa.

Oppimateriaalit

Treeni- ja kirjareflektiolähteet. Yritysprojektien vaativat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja oppiminen yritysten kehittämisprojektien tekemisen kautta. Teoriakehystä syvennetään treenien, kirjapiirien ja yritysprojektien avulla. Portfoliotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään tiimioppimista ja portfoliotyöskentelyä, johon kuuluvat yritysten kehittämisprojektien tekeminen, treenien pitäminen, tiedonhankintaa ja kirjallisuuden lukemista ja reflektointia kirjapiirissa sekä oman oppimisen reflektointia oppimissopimuksen avulla. Tiimioppiminen on osa innovaatiopedagogiikkaa. Kaikessa toiminnassa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan tehdyn tuntimäärän ja portfoliotuotosten perusteella (treenit, kirjareflektiot, oppimissopimus ja tuntikertymä). Opiskelija suorittaa vähintään 10 op per lukukausi.

Sisällön jaksotus

Opiskelija ymmärtää asiakkaan liiketoiminnan ja ansaintalogiikan. Hän osaa kuunnella asiakasta ja tuottaa tämän kanssa yhteistyössä kannattavia markkinoinnin ja myynnin ratkaisuja projektien muodossa. Dialoginen vuorovaikutus ja asiakaspalaute ohjaavat toimintaa.

Opintojakso on jatkokurssi MyyntiAkatemian kurssille Myynnin ja markkinoinnin kehittämisprojektit. Opiskelija suorittaa vähintään 10 op per lukukausi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

MyyntiAkatemiassa käytetään omaa Teams-kanavaa. Yritysprojekteissa käytetään Trelloa ja myynnissä Pipedrivea. Markkinoinnissa Instagramia ja LinkeIniä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa, oppimisopimuksensa sekä hänen tuotoksiaan projektitoiminnasta. Portfolio esitellään ja arvoidaan lukukauden lopussa.

Hylätty (0)

Tuotokset eivät täytä hyväksytyn kriteerejä (ks. 1-2 arviointikriteerejä).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija
•selvittää asiakasyrityksen liiketoiminnan ja ansaintalogiikan
• suunnittelee, toteuttaa, seuraa ja raportoi myynti/markkinointiprojektin
• kommunikoi asiakkaan kanssa läpi projektin
• arvioi projektissa omaa tekemistään
• toimii osana MyyntiAkatemian myynti-, markkinointi- tai viestintätiimiä
•osallistuu MyyntiAkatemian treeneihin ja viikkopalavereihin
• käyttää työkaluja esim. Teams, Trello
• tekee ja esittelee omaa portfoliota arviointia varten.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä 3-4, opiskelija:
•selvittää asiakasyrityksen liiketoiminnan ja ansaintalogiikan ja suunnittelee ja toteuttaa asiakkaalle analyysin pohjalta kannattavia myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja
• ymmärtää asiakasta ja asiakastoimintamallin mahdolliset ongelmat ja ehdottaa näihin ratkaisuja
• kommunikoi asiakkaan kanssa dialogisesti läpi projektin
• arvioi projektissa omaa ja tiimin tekemistä asiakaspalautteen pohjalta
• toimii aktiivisesti osana MyyntiAkatemian myynti-, markkinointi- tai viestintätiimiä
• osallistuu aktiivisesti MyyntiAkatemian viikkopalavereihin ja treeneihin
• käyttää työkaluja esim. Teams, Trello, Pipedrive, Instagram, LinkedIn
• kerää ja esittelee vaikuttavasti omaa osaamista kuvaavaa portfoliota arviointia varten.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana erinomainen (5), opiskelija:
•selvittää asiakasyrityksen liiketoiminnan ja ansaintalogiikan ja suunnitella ja toteuttaa asiakkaalle analyysin pohjalta kannattavia ja kehitettäviä myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja
• ymmärtää asiakasta ja asiakastoimintamallin mahdolliset ongelmat ja tuoda näihin luovat ratkaisut
• kommunikoi asiakkaan kanssa dialogisesti läpi projektin ja nopeasti selvittää mahdollisia viestintähaasteita
• pitää asiakasta keskiössä ja ehdottaa hänelle lisäansaintaa tuottavia jatkotoimenpiteitä
• toimii dialogisesti ja aktiivisesti osana MyyntiAkatemian myynti-, markkinointi- tai viestintätiimiä
• osallistuu aktiivisesti ja dialogisesti MyyntiAkatemian viikkopalavereihin ja treeneihin
• käyttää ja kehittää työkaluja esim. Teams, Trello, Pipedrive, Instagram, LinkedIn
• tekee ja esittelee myyvästi omaa osaamista kuvaavaa portfoliota arviointia varten.