Suomen kieli perushoitotyössä (6 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CX72-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Riia Lamminmäki
- Sirpa Rajala
Ryhmät
-
PSHTS24MSairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M
- 26.08.2024 14:00 - 16:00, Aloitus - Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 28.08.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 05.09.2024 13:00 - 15:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 10.09.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 18.09.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 24.09.2024 14:00 - 16:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 04.10.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 08.10.2024 14:00 - 16:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 24.10.2024 12:00 - 14:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 05.11.2024 13:00 - 15:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 11.11.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 21.11.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 26.11.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 04.12.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
- 11.12.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskelun ja perushoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa esimerkiksi kehottaa ja ohjata hoitotilanteissa.
Opiskelija osaa ottaa huomioon potilaan ja tilanteen vaatimukset viestinnässään. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta. Opiskelija tunnistaa muodollisen ja epämuodollisen kielen piirteitä.
Opiskelija ymmärtää puhekieltä ja ääntää ymmärrettävästi. Opiskelija osaa tarvittaessa varmistaa tarkistuskysymyksin ymmärtämisen.
Opiskelija osaa hoitoalan keskeisimpiä rakenteita ja tunnistaa muita kieliopillisia rakenteita.
Opiskelija kehittää suomen kielen ja viestinnän osaamistaan osana ammatillisia taitojaan. Opiskelija osaa lähettää asianmukaisia sähköpostiviestejä, ymmärtää lähteidenkäytön perusteet ja osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Sisältö
- tietojen kysyminen ja kirjaaminen
- oman toiminnan selostaminen
- kohteliaisuuden ilmaiseminen
- ohjaaminen ja kehottaminen
- keskeiset perushoitoon liittyvät suomen kielen rakenteet
- perushoitotyön sanasto
- sähköpostiviestintä
- numerot ja mittayksiköt hoitoalalla
- lähdeviitesysteemi
- puhekieli ja hoitoalan ammattislangi
- sanaton viestintä
- oman kielitaidon arviointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina on opettajien materiaalit Itslearning-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu, ryhmä- ja parityöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson sisällöt integroituvat syyslukukauden ammattiaineiden opintoihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 6 op eli 162 tuntia opiskelijan työtä. Viikossa on 2 h lähiopetusta ja noin 8 h itsenäistä opiskelua.
Aika voi jakautua esim. seuraavasti:
- lähiopetustunnit: 32 h
- suulliset tehtävät
- kirjalliset tehtävät
- videotehtävät
- audiotehtävät
- pari- ja ryhmätehtävät.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 35 ja päättyy viikolla 50.
Sisältö:
- tietojen kysyminen ja kirjaaminen
- oman toiminnan selostaminen
- kohteliaisuuden ilmaiseminen
- ohjaaminen ja kehottaminen
- keskeiset perushoitoon liittyvät suomen kielen rakenteet
- perushoitotyön sanasto
- sähköpostiviestintä
- numerot ja mittayksiköt hoitoalalla
- lähdeviitesysteemi
- puhekieli ja hoitoalan ammattislangi
- sanaton viestintä
- oman kielitaidon arviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit esitetään tehtävänannon yhteydessä Itslearningissa.
Arvioitavat tehtävät:
- viikkotehtävät
- sanastotehtävä
- videoitu paritehtävä (oman toiminnan selostaminen ja ohjaaminen)
- äänitetty tehtävä (neuvonta sovitusta hoitotyön aiheesta)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.