Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli perushoitotyössä (6 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CX72-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 25

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Riia Lamminmäki
  • Sirpa Rajala

Ryhmät

  • PSHTS24M
    Sairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M
  • 26.08.2024 14:00 - 16:00, Aloitus - Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 28.08.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 05.09.2024 13:00 - 15:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 10.09.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 18.09.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 24.09.2024 14:00 - 16:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 04.10.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 08.10.2024 14:00 - 16:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 24.10.2024 12:00 - 14:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 05.11.2024 13:00 - 15:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 11.11.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 21.11.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 26.11.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 04.12.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001
  • 11.12.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli perushoitotyössä TH00CX72-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia opiskelun ja perushoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa esimerkiksi kehottaa ja ohjata hoitotilanteissa.
Opiskelija osaa ottaa huomioon potilaan ja tilanteen vaatimukset viestinnässään. Opiskelija osaa ilmaista kohteliaisuutta. Opiskelija tunnistaa muodollisen ja epämuodollisen kielen piirteitä.
Opiskelija ymmärtää puhekieltä ja ääntää ymmärrettävästi. Opiskelija osaa tarvittaessa varmistaa tarkistuskysymyksin ymmärtämisen.
Opiskelija osaa hoitoalan keskeisimpiä rakenteita ja tunnistaa muita kieliopillisia rakenteita.
Opiskelija kehittää suomen kielen ja viestinnän osaamistaan osana ammatillisia taitojaan. Opiskelija osaa lähettää asianmukaisia sähköpostiviestejä, ymmärtää lähteidenkäytön perusteet ja osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö

- tietojen kysyminen ja kirjaaminen
- oman toiminnan selostaminen
- kohteliaisuuden ilmaiseminen
- ohjaaminen ja kehottaminen
- keskeiset perushoitoon liittyvät suomen kielen rakenteet
- perushoitotyön sanasto
- sähköpostiviestintä
- numerot ja mittayksiköt hoitoalalla
- lähdeviitesysteemi
- puhekieli ja hoitoalan ammattislangi
- sanaton viestintä
- oman kielitaidon arviointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina on opettajien materiaalit Itslearning-oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu, ryhmä- ja parityöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson sisällöt integroituvat syyslukukauden ammattiaineiden opintoihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 6 op eli 162 tuntia opiskelijan työtä. Viikossa on 2 h lähiopetusta ja noin 8 h itsenäistä opiskelua.

Aika voi jakautua esim. seuraavasti:
- lähiopetustunnit: 32 h
- suulliset tehtävät
- kirjalliset tehtävät
- videotehtävät
- audiotehtävät
- pari- ja ryhmätehtävät.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolla 35 ja päättyy viikolla 50.

Sisältö:
- tietojen kysyminen ja kirjaaminen
- oman toiminnan selostaminen
- kohteliaisuuden ilmaiseminen
- ohjaaminen ja kehottaminen
- keskeiset perushoitoon liittyvät suomen kielen rakenteet
- perushoitotyön sanasto
- sähköpostiviestintä
- numerot ja mittayksiköt hoitoalalla
- lähdeviitesysteemi
- puhekieli ja hoitoalan ammattislangi
- sanaton viestintä
- oman kielitaidon arviointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tehtäviin. Tehtävien arviointikriteerit esitetään tehtävänannon yhteydessä Itslearningissa.

Arvioitavat tehtävät:
- viikkotehtävät
- sanastotehtävä
- videoitu paritehtävä (oman toiminnan selostaminen ja ohjaaminen)
- äänitetty tehtävä (neuvonta sovitusta hoitotyön aiheesta)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.