Tiimijohtaminen ja -viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011540-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 29.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Loimaa
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
- Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
-
PLIILS24ELiiketalous, erillishaku, Loimaa, S24
- 20.01.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 21.01.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 03.02.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 04.02.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 03.03.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 04.03.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 17.03.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 18.03.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 31.03.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 14.04.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 15.04.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 28.04.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
- 29.04.2025 09:00 - 12:00, Tiimijohtaminen ja -viestintä 3011540-3007
Tavoitteet
Opiskelija osaa kehittää tiimiyritykselle toimivan organisaation yhdessä muiden kanssa ja johtaa yritystä tavoitteellisesti yrityksen vision suuntaan. Opiskelija ymmärtää itsensä johtamisen merkityksen ja sen edellytykset. Opiskelija osaa soveltaa käytännön johtamistilanteisiin uusia johtamisteorioita.
Sisältö
- tiimin tavoitteellinen johtaminen kohti yhteistä visiota
- omien vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen johtajana, oman johtajuuden kehittäminen
- johtamisteoriat ja niiden soveltaminen tiimissä
Oppimateriaalit
Opettajien omaa materiaalia.
https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2013/11/kaverijohtamisen-visuaalinen-innostuskirj.pdf
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu projektin tavoitteisiin ja sen toteuttamiseen tiimissä. Opiskelija organisoi ja kehittää yhteisesti sovittavia kokouksia, keskusteluita ja muita aktiviteetteja. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä projektissa ja edistää sen tavoitteita. Projektissa toimiminen tukee hänen omaa ammatillista kehittymistä. Opiskelija lukee sovitut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa. Opiskelija lukee ja reflektoi oppimaansa (artikkelit, TED Talkit, ym.). Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä opintojaksolla
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan yhdessä opintojakson "Projektijohtaminen ja -viestintä" kanssa samanaikaisesti. Opintojaksolla opiskelija toimii tiimissä ja hänellä on tietty vastuutehtävä liittyen projektiin. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta sekä tapaamisista, omasta tiedonhausta sekä raportoinnista portfolion muodossa. Oppimistehtävät suoritetaan soveltaen opintojakson "Projektijohtaminen ja -viestintä" yhteydessä.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
- tunnistaa toimivan tiimin dynamiikkaa ja kehitysvaiheita
- osaa omalla toiminnallaan vaikuttaa sellaisen syntymiseen
- osaa soveltaa viestintää eri tilanteissa ja eri kehitysvaiheissa
- toimii tuloshakuisesti tiimissä
Viestintäkanava ja lisätietoja
sähköpostitse sekä Its Learning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan opettajilta, projektin toimeksiantajalta sekä muilta ryhmäläisiltä. Opiskelija tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektoi toimintaa. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Opiskelija osoittaa portfoliollaan ja osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet eivät täyty. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen riittävästi eikä tee tehtäviään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja pystyy toimimaan ryhmässä. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen eikä oma-aloitteinen ryhmässä. Hän käyttää vain vähän lähdemateriaalia tehtävissä. Opittujen asioiden reflektointi on vaikeaa. Tuotoksissa ei juurikaan näy kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö. Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa. Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä. Opiskelija toimii tuloshakuisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää muiden opiskelijoiden osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää. Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita. Opiskelija saavuttaa hyviä tuloksia.